خانه > اخبار داخلی > X12 رونمایی شد ؛ معرفی رانا ایران خودرو

X12 رونمایی شد ؛ معرفی رانا ایران خودرو

شركت ايران خودرو ، در راستای توسعه برند ملی و پلاتفرم خود ، با حضور وزيران صنايع و معادن و رفاه و تامين اجتماعی ، نمايندگان مجلس شورای اسلامی ، مديران صنعت و مديران گروه صنعتی ايران خودرو و خبرنگاران رسانه های داخلی و بين المللی ، دومين خودرو با برند ملی ايران با نام رانا را به بازار ايران و جهان معرفی كرد.

رونمایی از رانا ؛ دومین خودرو با برند ملی ایران خودرو

رونمایی از رانا ؛ دومین خودرو با برند ملی ایران خودرو

مهندس عليرضا محمدی ، مدير پروژه خودروی رانا در زمينه اهداف توليد محصول جديد ايران خودرو گفت : توليد محصولی جديد با ظاهر منحصر به فرد ، قیمت پایین تر از خودروهای هم خانواده و برخوردار از آخرین استانداردهای روز برای ترويج و توسعه برند ايران خودرو ، از جمله اهداف شركت ايران خودرو از عرضه اين محصول است.

وی افزود : اين گروه صنعتی در اين حركت خود ، تامین بازار خودروهایی در حاشیه قیمتی متوسط به پایین و توسعه پلاتفرم مختص ایران خودرو در کنار توسعه محصول جدید را نيز در نظر داشته تا از اين راه، توسعه سهم صادرات و تضمین تداوم تولید در سایت های خارج از کشور در آینده را نيز محقق سازد.

مشخصات فنی

محمدی درباره مشخصات دومين خودرو با برند ملی ايران خودرو خاطر نشان ساخت : از جنبه های گوناگون مانند در موتور ، گلگیرها ، چراغ ها ، سپر ها و صندوق عقب ، از طراحی کاملا جدیدی برخوردار است.

وی تاكيد كرد : در اين خودرو ساير بخش ها از قبيل داشبورد، صندلی های جلو و عقب، رودری های جلو و عقب، قاب ستون ها و غربیلک فرمان نيز كاملا جديد و ابتكاري است. سیستم تعلیق عقب اين خودرو از نوع Twist Beam بوده و از كيسه هوای راننده و سرنشین برخوردار است.

مدير پروژه خودروی رانا تصريح كرد : در طراحی اين محصول، سيستم های تعلیق جلو، اگزوز، هیدرولیک فرمان و فریم صندلی ها با اعمال اصلاحات لازم و به منظور استفاده بهینه از سرمایه گذاری های موجود، از سبد محصولات ایران خودرو به كار گرفته شده است.از جمله اهداف مهمی كه ايران خودرو در طراحی و عرضه اين محصول دنبال كرده، می توان به مصرف سوخت و آلایندگی، ایمنی، قیمت، عملکرد مناسب موتور و قوای محرکه، خدمات پس از فروش، فرمان پذيری و امکانات رفاهی، ارزانی تعميرات و نگهداري و دوام و کیفیت بالاي قطعات اشاره كرد.

توسعه پلاتفرم جدید با مالکیت ایران خودرو

وی در زمينه توسعه پلاتفرم خودروی رانا خاطر نشان ساخت : بخش عمده ای از زیر مجموعه های پلاتفرم متعلق به ایران خودرو كه خودروی «رانا» برروی آن ارايه شده، موتور و گیربکس، سیستم تعلیق، کفی خودرو، صندلی ها، سیستم هاي خنک کاری، ترمز و الکتریکال و مجموعه اگزوز را در بر دارد.

گزینه های قوای محرکه به عنوان یکی از اجزا اصلی پلاتفرم

محمدي با اشاره به اين كه در اين خودرو از قوای محركه متنوعی استفاده شده است خاطر نشان ساخت : موتور 1600 سی سی موجود براي بازار ایران و بازارهای صادراتی از جمله اين موارد است. اين موتور دارای 16 سوپاپ بوده و از 110 اسب توان در دور 5800 و گشتاور 142 نيوتن متر در دور 4000 برخوردار است. اين موتور بنزین سوز بوده اما قابلیت ارايه به صورت دوگانه سوز را نيز دارا است. اين موتور در سیکل ترکیبی 6.6 ليتر و در جاده 5.4 ليتر در هر صد كيلومتر سوخت مصرف می كند.

موتور ملی EF از ديگر گزينه های مورد نظر برای اين محصول است. اين موتور نيز دارای 16 سوپاپ و 125 اسب توان در دور 6000 در حالت بنزين و 103 اسب توان در دور 6000 در حالت گاز سوز است.

گشتاور 160 نيوتن متر در دور 4500 در حالت بنزین و 135 نيوتن متر در دور 4500 در حالت گاز سوز از ديگر ويژگی های اين موتور به شمار می رود. موتور EF پایه گازسوز است اما قابلیت ارايه به صورت بنزین سوز را نيز دارد. قابلیت نصب موتور دیزل نيز بر روی این خودرو وجود دارد.

مالکیت گیربکس

مدير پروژه خودروی رانا تصريح كرد : ساخت کامل و مالكيت گيربكس توسط شرکت نیرو محرکه ایران خودرو، گامی بلند در ایجاد پلاتفرم را فراهم و بهبود مستمر کیفیت گیربکس با انجام پروژه های مهندسی را ميسر كرده است.

طراحی اکسل و سیستم تعلیق

وي تاكيد كرد : طراحی و ساخت کامل و مالکیت اکسل به عنوان یکی دیگر از اجزای اصلی پلاتفرم و مالكيت آن برای ايران خودرو ، از ديگر نتايج طراحی و عرضه خودروی رانا است كه به منظور افزایش تیراژ و اقتصادی شدن تولید و با كسب اطمینان از عملکرد آن از راه محاسبات مهندسی و تست های جامع، به طور مشترک در «رانا» و «سمند» استفاده خواهد شد.

گونه ها و تجهیزات به کار رفته

اين مقام مسوول در زمينه مدل های مختلف خودروی رانا خاطر نشان ساخت : خودروی رانا در دو گونه اصلی ارايه می شود. در گونه اول كه دو حالت شامل گیربکس دستی / بنزین سوز و گیربکس دستی / دو گانه سوز را در بر دارد، تجهیزاتی از قبيل ایربگ راننده، کولر، فرمان هیدرولیک و پخش MP3 با ورودی USB ديده شده است.

گونه دوم اين محصول ، گیربکس دستی / بنزین سوز، گیربکس اتوماتیک / بنزین سوز و گیربکس دستی /دو گانه سوز را در بر دارد و تجهیزات آن شامل ایربگ راننده و سرنشین، ترمزهای ضد قفلABS ، شیشه بالابرهای برقی، تنظیم برقی آیينه ها، فرمان هیدرولیک، کولر و پخش CD/MP3 با ورودی USB است.

ویژگی های برجسته خودروی رانا

مهندس محمدی مهم ترين ويژگی های خودروی رانا را معرفی خودرويی تحت برند ایران خودرو با ظاهر جذاب تر ار خودروهای هم رده و بهره گیری از سرمایه گذاری های انجام شده در زمینه تولید و ساخت داخل قطعات و مجموعه ها كه از جمله تجربه های مهم طراحی و عرضه اين محصول به شمار می رود ، عنوان كرد و اظهار داشت : گروه صنعتی ايران خودرو در اين راستا، سطح ایمنی خودرو در تصادف و به ويژه در برخورد با عابر پیاده را نيز ارتقا داده و X12 تنها خودروی تولید داخل است که با آخرین استانداردهای اروپایی مربوط به عابر پياده موسوم به Pedestrian Impact تطابق دارد. دراين محصول، استاندارد کنترل آلایندگی بر بالاترین استاندارد اروپایی (EU V) منطبق است.

سطح تجهيزات

وی درزمينه تجهزات خودروی رانا تصريح كرد : خودروی جديد ايران خودرو به

فرمان هيدروليك،

كولر،

ترمز ‌ABS ، شیشه بالابر جلو و عقب برقی،

آیينه های برقی،

قفل مرکزی،

ریموت و

ايربگ راننده و سرنشين مجهز است و با توجه به عرضه آن در انتهاي سال 1388 و هدف گذاری ايران خودرو، این محصول در سطوح استاندارد آلایندگی Euro 3 ، Euro 4 و Euro 5 قابل عرضه است.

نخستين خودروي ايراني با استاندارد ايمني عابر پياده

محمدی در مورد استاندارد های روز اروپايی اين خودرو خاطر نشان ساخت : علاوه بر تامين الزامات استانداردهای 55 گانه بازار ایران و استانداردهای روز اروپا ، شاخص های ايمنی برای راننده و سرنشين بزرگسال و كودكان و برخورد با عابر پياده بر اساس معیار EuroNCAP نيز در این محصول هدف گذاری شده و به تمامي سيستم های ايمنی برای برخورد با عابر پياده موسوم به استاندارد Pedestrian Impact مجهز است. خودروی رانا ، اولین خودروی ایرانی است كه در طراحي آن دستیابی به ملزومات استانداردهای Euro IV و Euro V ، تطابق با كليه ملزومات استانداردهای اتحاديه اروپا ( EEC/ECE) و تمامی استانداردهای جاری در ايران و ساير مناطق صادراتی گنجانده شده است.

150 هزار دستگاه پيش بينی توليد

محمدی در زمينه تيراژ توليد و بازار های صادراتی خودروی رانا گفت : با توجه به پتانسيل بازار در بخش های SM2 و SM3، حداقل تيراژ سالانه برای اين خودرو 150 هزار دستگاه پيش بينی شده است و اين خودرو به بيش از 30 كشور جهان صادر خواهد شد .

وی مهم ترين بازار های صادراتی اين خودرو را كشورهای مختلف در آسيای ميانه، اروپا، آفريقا، امريكای لاتين و خاورميانه از جمله بازارهای مهم برای اين محصول خواهند بود. دراين ميان می توان كشورهای قزاقستان، تركمنستان، تركيه، اوكراين، بلاروس، سوريه، لبنان، اردن، تونس، مراكش، سنگال، ونزوئلا، ليبی، الجزاير، مصر، سودان، عربستان، كويت ، عراق ، امارات، آذربايجان، چين و روسيه را نام برد.

گالری : تصاویر ویژه از رانا ؛ محصول جدید ایران خودرو

About these ads
  1. Scornix
    2009/04/18 در 21:42 | #1

    مرسی سرعت! ، ایشالا که خوب از آب دربیاد

  2. ali
    2009/04/18 در 22:52 | #2

    با سلام
    با اجازه از یکی از مطالب شما تو وبلاگم استفاده کردم ، اگر اشکالی داره حتما بهم تو قسمت نظرات تذکرش رو بدید .
    موفق باشید .
    mag2009.mihanblog.com

  3. م.ح
    2009/04/18 در 23:27 | #3

    تبریک میگم. اما خیلی جای سوال داره که چرا اسم فیس لیفت رو گذاشتن خودرو ملی. این بیشتر به فیس لیفت 206 sdشباهت دارد تا ساخت خودرو جدید. در ضمن کیفیت و دقت در ساخ بسیار ضعیفه. به فاصله بین چراغ و سپر و کاپوت نگاه کنید. در تمامی عکس های موجود در رو نمائی این مشکل وجود دارد. مشکل اساسی تر اینکه بدنه ماشین بدنه 206 sd فیس لیفت شده است.

  4. mahdi
    2009/04/19 در 10:34 | #4

    با سلام و خسته نباشید لطفاً اطلاع رسانی بهتر و دقیق تری در خصوص حداقل قیمت و طراحی بدنه و وجه تمایز و تشابه با سایر محصولات جدید ایران خودرو ذکر شود .

  5. محمد
    2009/04/19 در 12:22 | #5

    ای کاش شرکت ایران خودرو با همه این درآمد بجای کپی برداری از 206 صندوقدار مقداری نوآوری نیز بخرج میداد .
    درها ، صندوق عقب، سقف ، کاملا متعلق به 206 میباشد . فرمان ، سیستم تعلیق جلو ، موتور نیز بفرمایش مدیر پروژه از
    سایر محصولات ایران خودرو (206) میباشد. فقط گیربکس و اکسل درمالکیت ایران خودرو میباشد که آن هم با این همه امکانات جای تقدیر وتشکر فراوان دارد!

  6. saeid
    2009/04/19 در 13:19 | #6

    عالييييييييي بود سرعت بالا خبراي خوب
    لطفا دمورد امكانات وقيمت بيشتر مطلب بديد
    بازم مي گم دمت گرم بابا

  7. محمد رضا
    2009/04/19 در 14:09 | #7

    با سلام این که نشد
    بدنه 206sd داشبورد الهام گرفته از ال 90
    یکی از افتضاح کاریهای ایران خودروییها اینه که رنگ فرمون با رنگ داشبورد فرق داره
    تازه اطراف فرمون تو داشبورد رنگ سفیدم کار کردن که این 3تا رنگ اصلا به هم نمییان
    تنها تعریفی که میشه ازش کرد موتور tu5a پژوشه موتور ef7به نظر من درسته که ازش تعریف زیاد میشه ولی باید ازمایش رو پس بده
    باید در کل بهتر از مینیاتور باشه ولی سایپاییها باز دمشون گرم یه کار جدید کردن توطراحی
    حالا که همه چیز کپی برداری شده ای کاش یه جورایی گیربکس ال90 رو هم با این مچ میکردن
    ولی ماشینه خوشکلیه حد اقل از 206 اس دی بهتره
    برند ایران خورو نباید رو فرمون بچسبه باید روش حک شه اینم از کارای قشنگ ایران خودروبود

  8. محسن
    2009/04/19 در 17:01 | #8

    سلام.این فیس لیفت 206 صندوق داره شک نکنید.اما اگر عیوبش رو گرفته باشن که بد نیست.ولی اگر همون عیبها باشه نمیشه گفت حرکت رو به جلو بوده بلکه درجا زدنه.من خودم 206 اس دی دارم و مشکلاتش عبلرتند از :
    دید ناچیز عقب و بقل مخصوصا در ورو از فرعی به اصلی و پارک دوبل
    فضای کم سرنشینان عقب
    اشکالات عمده برقی که موردی نسیت و عمومیت دارد.از فندکی گرفته تا آمپر بنزین و گاز و…..
    حالا اگه اومده باشن و داشبورد رو طوری طراحی کرده باشن که فضای عقبش جادارتر باشه و صندوقش هم علاوه بر جادار بودن با دوگانه سوز بودن ماشین همچنان نسبتا جادار باشه خوب کار خوبیه
    اما در هر حال برند ملی کلمه قداست داریه که الکی نباید خرجش کرد.
    فورد موستانگ،لامبورگینی،فراری و …..برند ملی کشور خاص خود هستند.
    این ماشین به 407 نزدیکه در ابعاد خیلی کوچکتر.حداقل در نماهای عقب و جلو وبه خصوص چراغ های عقب و جلو.

  9. 2009/04/20 در 16:53 | #9

    با عرض سلام و تبریک به کلیه ی دست اندرکاران ایران خودرو و با تشکر به زحمات بی دریقتان امید است که خودروی x12 (رانا) قابل خرید برای تمام اقشار جامعه باشد.

  10. دانیال
    2009/05/21 در 21:34 | #10

    سایتت بی نظیره
    لطفا در مورد قیمت رانا کمی توضیح دهید

    • 2009/05/23 در 01:53 | #11

      تشکر ، شما لطف دارید
      قیمت رانا قبل از رونمایی حداکثر 10 میلیون تومان اعلام میشد ، بعد از رونمایی شد حدود 11 میلیون ، خدا میدونه تا زمان فروش و عرضه به بازار چه قیمتی داشته باشه.

  11. مصطفی
    2009/06/13 در 10:53 | #12

    باسلام.

    آیا نوع اتوماتیک هم تولید میشود؟

    • 2009/06/16 در 22:25 | #13

      فعلاً در حرف ، همه نوعش هست

    • علی منصوریه
      2009/07/20 در 20:31 | #14

      سلام مصطفی عزیز . بله
      خودرو رانا سه مد ل V – HV – A_HV دارد که مدل A_HV مدل اتوماتیک و فول هست .
      برای اطلاع بیشتر به سایت زیر مراجعه کن.
      http://www.runna.ir
      با تشکر

  12. MOHAMMAD_J
    2009/07/07 در 23:48 | #15

    vali mano yade modelaye AUDI mindaze

  13. محمد
    2009/07/20 در 11:36 | #16

    اگر از پیشرانه ی EF7 به جای سمند LX در رانا استفاده می کردن بهتر میشد

  14. علی منصوریه
    2009/07/20 در 20:27 | #17

    درود بر شما
    خودرو رانا کی به بازار عرضه میشه؟

  15. حمید
    2009/07/25 در 08:05 | #18

    به شرکت ایران خودرو به خاطر طراحی قسمت جلوی خودروی ترکیبی L_206 تبریک میگم.
    اتاق خودرو که با اتاق L_90 هیچ فرقی نداره،اما نه من یه چیزو فراموش کردم و اون آرم ایران خودرو رو فرمون ماشینه،این خودش یه موفقیته،آفرین.
    عقب ماسین هم که با 206SD مو نمیزنه.
    خدا کنه که سقف و زیر ماشین از خودروی دیگه ای تقلید نشده باشه.
    به امید روزی که خودرویی کاملا ایرانی(100%) تولید کنیم.

  16. 5600
    2009/11/02 در 17:15 | #19

    کپی ملی مبارک

  17. ابولفضل اشکارکلایی
    2009/11/09 در 21:46 | #20

    لطفا» در باره رانا مطالب جدید را ای میل کنید.متشکرم

  18. 2009/11/19 در 16:13 | #21

    مسخره-چرت-دروغ-کلاه برداری- با این قیمت و اروپا میتونین بهترین ماشینو سوارشین- به نظر من هر کس که این ماشینو تایید کنه از پشت کوه اومده. جمش کنین

  19. عباس
    2009/11/25 در 23:45 | #22

    بابا بگن نمیتونیم تولید کنیم تمومش کنن این همه دروغ گوی.

  20. رامین
    2009/11/30 در 09:30 | #23

    باعث خجالت . گنجشک را رنگ کردن اسمش را گذاشتن قناری . 206 با چراغهای متفاوت

  21. فرنام
    2009/12/27 در 14:52 | #24

    هر….می فهمه که این بذنه 206 sdهست نه برند ملی راناااااااااااااااا !!!!!!!!!
    چرا این ایران خودرویی ها خجالت نمی کشن ؟
    دوستان عزیز که ماشین اسپرت میکنن ازاین عوضی ها خلاق تروباسلیقه ترند
    جالب که توقع تشویق هم دارند.دوستانی که به به چه چه میکنن دیگه وای وای وای
    باعث خجالت نه افتخار
    ایران آباد-ایران پیشرفته -ایران مستقل !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  22. قاسم صادقی منش
    2010/01/10 در 11:43 | #25

    اتومبیل نسبتاخوبی است من اصلش رو دارم sd206دختر3ساله ی من تاعکسای راناخودروملی رودیدگفت بابا!ماشین ما!!!!!!!!!

    • طاهر یدی ایولی
      2010/01/18 در 21:51 | #26

      خیلی باید ببخشین ! دختره شما غلط کرد با طراحان این خودروی ملی . یعنی اینقدر احمقی نمی دونی این ماشین همون 206 هستش .پدر سوخته کون لق ….

  23. طاهر یدی ایولی
    2010/01/18 در 21:47 | #27

    واقعا» اونایی که تو عکس بالا دارن به این خودروی مزخرف کف میزنن شاید هم صلوات می فرستن چی باید گفت ؟ من می گم خودتونین ….

  24. طاهر یدی ایولی
    2010/01/18 در 21:49 | #28

    پدر سوخته ها یه نگاهی هم به شرکت هیوندا بزنید که با شما کار خودروسازی رو شروع کردند شما کجا اونا کجا ؟

  25. حمید ذبیحی
    2010/04/26 در 11:49 | #29

    طاهر یدی چقدر تو مشنگی!منظورقاسم صادقی این بوده که یه بچه سه ساله حالیشه ولی ایران خودرو و تو نه, خاک بر سر شرکت هیوندای که تو وکیل مدافعشی

  26. علی صانعی
    2010/04/26 در 11:58 | #30

    دمت گرم حمید ذبیهی یارو صاهر مشنگ عقلش نکشیده

  27. حمید ذبیحی
    2010/04/26 در 12:53 | #31

    این اتو مبیل گر چه همون 206 است ولی تولید ان خالی از لطف نیست سال 58 هم ایران روی پلت فرم پیکان (تالبوت)این کار را انجام داد که موفق بود

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.
دنبال‌کردن

هر نوشتهٔ تازه‌ای را در نامه‌دان خود دریافت نمایید.

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: