تولید مجدد ژیان
حتماً شما نیز کانسپت سیتروئن Revolte را به خاطر دارید. کانسپتی که یادآور دو هدف اصلی سیتروئن از ارائه آن بود، اول نسل پیشرفته خودروهای کوچک شهری و دیگری گذری به گذشته به یادماندنی مدل 2CV.
تولد 2CV یا همان ژیان خودمان به سال 1948 باز میگردد و برخلاف تصور بسیاری در بدو ورود به بازار خودرو آن زمان از نقطه نظر تکنولوژی ساخت و نوآوری صاحب سبک محسوب میشد. 2CV تحت تأثیر مکتب باهاوس (Bauhaus نام مدرسهای در آلمان که به تاریخ 1919 تأسیس شد و توسط جمعی از بزرگان هنر و معماری که تأثیرات فراوانی در تمامی ابعاد هنری اروپا و دنیا داشت) طراحی و مهندسی شده بود و عنوان شاخصترین خودروی تاریخ کمپانی سیتروئن را به خود اختصاص داد.
اکنون و پس از گذشت نزدیک به 60 سال از آن زمان، سیتروئن با ارائه اولیه تصاویر از طراحیهای اولیه نسل جدید این خودرو به یاد ماندنی، توجه رسانههای خودرویی دنیا را به خود جلب کرده است. طراحی نسل جدید 2CV که بسیاری آن را جایگزین مدل C2 فعلی میدانند، در عین مدرن و به روز بودن، یادآور چهره کله اردکی نسل اولیه خویش است. عنوان جوجه اردک زشت 60 سال پیش به این خودرو داده شد، زمانی که سیتروئن بخش عمدهای از تولید 2CV را با رنگ سبز خاص وارد بازار نمود.
2CV آینده از به روزترین تکنولوژی ساخت و تولید در کنار مدیریت هزینه ساخت بهره میگیرد و با توجه به بازار هدفی که برای این مدل و نسل فعلیش C2 مشخص گردیده، سعی شده تا قیمت تمام شده پایینی را برای مصرفکننده به ارمغان آورد. اما این نکته به بهای کاستن از کیفیت تولید، ایمنی و … تمام نشده است. بر طبق آخرین اخبار منتشره 2CV جدید مراحل پایانی طراحی، مدلسازی و ساخت نمونههای پیش تولید را پشت سر گذاشته و میرود تا قابلیتهای خود را روی جاده و نه صفحه کامپیوتر به نمایش بگذارد. سعی شده تا مدل تولیدی با حداقل تفاوتهای ظاهری نسبت به کانسپت به مرحله نهایی تولید برسد، هر چند وضعیت رکابهای جانبی در قسمت زیرین در عقب و کوچکی ابعاد درهای عقب نکتهای است که به نظر مورد بازنگری قرار خواهد گرفت. طول کلی 2CV جدید در حدود 3.5 متر خواهد بود و خلاء مابین دو مدل c1 و c3 را در خانواده سیتروئن پر خواهد کرد.
از آنجایی که هدف اصلی در این پروژه تولید نمونه دو و سه در بوده، به نظر میرسد معرفی نمونه چهار و پنج در با فاصله زمانی 6 ماه پس از معرفی نمونه دو در صورت پذیرد. 2CV جدید یا بهتر بگوییم C2 نسل آینده همانند رقیب جذاب و اغواگر ایتالیایی خود یعنی فیات 500، از سقف بازشو بهرهمند خواهد شد و تأکید فراوان بر معرفی نمونه هیبریدی آن بیش از نمونه بنزینسوز، حکایت از عزم جدی سازنده در ارائه مدلی متفاوت از دیگر رقبا دارد. با نگاهی دقیق به تصاویر منتشر شده میتوانید رگههایی از طراحی نسل اول 2CV را در مدل آینده ببینید. در این سبک طراحی شما با نگاهی به گذشته اقدام به طراحی محصولی جدید اعم از خودرو، لوازم خانگی و … مینمایید، هر چند این سبک در مواردی همچون بیتل جدید با فروش بیسابقهای برای تولیدکننده مواجه میشود اما از یاد نبریم در برخی موارد موفقیت چندانی را به همراه نخواهد داشت، همانند فورد GT که علیرغم تاریخچه ای بینظیر و با رعایت تمامی موارد، در نمونه Retro خود چندان نظرات مثبتی را به خود جلب نکرد.