خانه > اخبار داخلی > طراحی و تولید دومین خودروی ملی با سرمایه گذاری مشترک ایران و چین

طراحی و تولید دومین خودروی ملی با سرمایه گذاری مشترک ایران و چین

خبرگزاري فارس: مدير عامل گروه صنعتي ايران خودرو گفت: مراحل طراحي خودرو ملي دوم ايران به اتمام رسيد و توليد آن با سرمايه‌گذاري مشترك ايران و چين آغاز مي‌شود.
منوچهر منطقي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس اظهار داشت: اساسا توليد اين خودرو در اجلاس شانگهاي در سطح مقامات عالي دو كشور بحث و عنوان شد همانگونه كه چري به ايران مي‌آيد، ايران نيز مايل است برند ملي خود را به چين ببرد.
منطقي خاطرنشان كرد: براي حضور در بازارهاي صادراتي بايد با محصولات متنوعي وارد شد ما با محصول سمند وارد بازارهاي جهاني شديم و بايد سال به سال نوآوريهايي داشته باشيم.
وي گفت: طي سالهاي آتي جايگزيني يك خودرو جديد در بازارهاي صادراتي ضروري است، ضمن اين كه براي رقابت در اين بازارها بايد با مجموعه‌اي از محصولات در بازارهاي صادراتي حاضر شويم.
منطقي با بيان اين كه ايران خودرو از مدتها قبل در صدد طراحي يك كلاس ‍C براي سمند بوده است، تصريح كرد: هم اكنون طراحي اوليه اين خودرو به اتمام رسيده و وارد فاز سرمايه گذاري براي توليد شده‌ايم،ابعاد اين مدل كوچكتر از سمند است.
منطقي تاكيد كرد: توليد يك خودرو تحت برند ملي نيازمند سرمايه گذاري كلاني است براين اساس بدنبال يك شريك خارجي بوديم كه كار را پيش برده و هزينه‌هاي كار را نيز پايين بياوريم.
مديرعامل ايران خودرو افزود: بر اين اساس شركت مشتركي را با همكاري خودروسازان چيني به نام كمپاني «يانگ‌‌من» تشكيل داده و برنامه‌ريزي براي طراحي كلاي ‌C سمند در چين را شروع كرديم.

وي افزود: طراحي اين خودرو، قطعه‌سازي، توليد و عرضه آن به بازار توسط شركت ايران خودرو انجام مي‌شود.
منطقي در پاسخ به پرسشي گفت: سمند كلاس C خودرويي متفاوت از سمند معمولي و سورن است. اين خودرو در كلاس 206 طراحي شده و در واقع طراحي خودرويي در اين كلاس و تحت برند ملي جزو اهداف ايران خودرو بوده است.
مدير عامل ايران خودرو كلاس C سمند را در عين حال «مدل دوم خودرو ملي» ناميد و در خصوص خصوصيات فني آن اظهار داشت: اولين گزينه براي موتور اين خودرو موتور ملي است، هم موتور يك چهاردهم ليتر كه هنوز كار تحقيقاتي آن تمام نشده است و هم موتور يك هفتم ليتر كه كار تحقيقاتي آن تمام شده است.
منطقي افزود: همچنين براي استفاده از موتور206 SD و موتورهاي موجود در بازارهاي چين كه به لحاظ ابعادي قابل نصب بر روي اين خودرو هستند، مي‌توان برنامه‌ريزي كرد.
وي تاكيد كرد: گزينه اول ما براي اين خودرو مو‌تور ملي و گزينه دوم موتورهاي موجود در بازار چين است زيرا موتور كه بر روي پژو نصب مي‌شود موتور گراني است.
منطقي تصريح كرد: مرحله طراحي كلاس C سمند به اتمام رسيده است؛اما چون در مرحله ساخت هزينه‌ها بالا مي‌رود با همكار چيني خود براي توليد برنامه‌ريزي كرده‌ايم. اگر كار به خوبي پيش برود اين خودرو ظرف 15 ماه آينده به بازار عرضه مي‌شود.
وي هزينه طراحي و توليد دومين خودرو ملي را بدليل داشتن شريك خارجي يك چهارم هزينه سمند ذكر كرد و يادآور شد: در توليد سمند علاوه بر طي فرآيند توليد بايد زيرساختهايي را نيز ايجاد مي‌كرديم، علاوه بر اين چون سمند تجربه اول بود بسياري از كارها را تكراري و بر مبناي آزمون و خطا انجام ‌داديم.
مديرعامل ايران خودرو افزود: پس از توليد206 SD داراي يك متدلوژي شديم به عبارتي مي‌دانيم يك پروژه را از كجا شروع كنيم و ظرف يك دوره مشخص يعني 102 هفته به اتمام برسانيم.
وي كنترل هزينه‌ها را دومين دستاورد تجربه اول توليد خودرو ملي عنوان كرد و گفت: در توليد خودرو ملي دوم هزينه‌هاي توليد اجزا خودرو مشخص شده است، اما در فرآيند توليد سمند خودرويي كه قرار بود با قيمت 7 ميليون تومان به بازار عرضه كنيم در نهايت با قيمت 12تا 13 ميليون تومان عرضه شد.
وي گفت: انتخاب چين براي سرمايه گذاري مشترك به دليل ارزان بودن هزينه طراحي و ساخت قطعات و دستيابي به قيمت رقابتي در بازارهاي صادراتي است.
خبرنگار فارس پرسيد: با توجه به اينكه ايران خودرو داراي شريك خارجي است، سهم شريك خارجي و نحوه بهره‌برداري از پروژه چگونه خواهد بود؟
منطقي پاسخ داد: سهم ايران در اين سرمايه‌گذاري 70 و سهم چين 30 درصد است. اين خودرو در همه جاي دنيا تحت برند ايران توليد خواهد شد.در عين حال بايد ديد بازار چين از برند سمند استقبال خواهد كرد يا برند كمپاني مشترك؟ اين مسئله بايد بررسي شود اما تلاش ما توليد تحت برند ملي ايران خواهد بود.
وي گفت: هم‌اكنون ايران خودرو توليد خودرو چيني چري را در كشور براي عرضه به بازارهاي داخلي و صادراتي در دستور كار قرار داده و بالعكس احداث سايت توليد كلاس C سمند را با كمپاني يانگ‌من با ظرفيت 100 هزار دستگاه در چين شروع كرده‌ايم، احداث اين سايت توام با طراحي اين خودرو در چين در حال انجام است.
منطقي افزود: نكته مهم در توليد مدل دوم خودرو ملي حمايت دولت است. خودروسازان خارجي كه وارد چين شده‌اند ظرفيت توليدشان 70 تا 200 هزار دستگاه است. بنابراين ظرفيت ايجاد شده ظرفيت بالايي است.
منطقي گفت: اگر اهداف پيش‌بيني شده محقق شود قيمت دومين خودرو ملي ايران قيمت غيرقابل تصوري خواهد بود، علاوه بر اين با توجه به اينكه چين آينده بازار خودرو در دنيار را رقم خواهد زد ما هم با اين همكاري در مسيري قرار گرفته‌ايم كه از راهكارهاي آنها استفاده كنيم و سياستهاي خود در توليد و قطعه‌سازي به شكلي پيش‌بيني كنيم كه در آينده از آنها عقب نباشيم
.
دسته‌ها:اخبار داخلی
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: