آشنایی با مزدا 3

مزدا 3 جدیدترین محصولی است که توسط شرکت خودروسازی بهمن مونتاژ و عرضه می شود.در سال 2003 كمپاني مزدا (Mazda) اولين نسل مزدا – 3 (Mazda 3) را بعنوان مدل 2004 روانه بازار خودرو هاي كوچك نمود و آنرا جانشيني براي مزدا – 323 (Mazda 323) قرار داد .اين خودرو در پلت فرم سي 1 فورد (Ford C1 Platform) قرار دارد كه از ديگر خودروهاي هم پلت فرم مي توان به فورد – فوكوس (Ford Focus) و ولو – اس 40 (Volvo S40) اشاره كرد. مزدا – 3 در ژاپن با نام الكسا (Alexa) عرضه مي گردد كه از مهمترين رقباي آن بايد از هوندا – آكورد (Honda Accord) و تويوتا – كرولا (Toyota Corolla) نام برد.با هم نگاهی می اندازیم به مشخصات این خودرو ؛

مزدا 3 | Mazda 3

موتور و قدرت

نوع موتور : 2 لیتر 4 سیلندر خطی
حداكثرقدرت : 147 اسب بخاردر6500 دوردردقیقه
حداكثر گشتاور : 187 نیوتن متردر4000 دوردردقیقه
سوپاپ : 4 عدد در هر سيلندر
قطر سيلندر× كورس پيستون : 83.1×87.5 ميلي متر
نسبت تراكم : 10.8:1
گيربكس : 4 دنده اتوماتيك

سوخت

ظرفيت مخزن سوخت 55 ليتر
نوع سوخت بنزين
ميزان مصرف سوخت در شهر 8.7 ليتر براي هر 100 كيلومتر
ميزان مصرف سوخت در بزرگراه 6.1 ليتر براي هر 100 كيلومتر

مزدا 3 | Mazda 3

وزن و ابعاد خارجی

وزن : 1340 (كيلوگرم)
طول : 4490 (ميلي متر)
عرض : 1755 (ميلي متر)
ارتفاع : 1468 (ميلي متر)
فاصله دو محور : 2640 (ميلي متر)
فاصله چرخ های جلو : 1535 (ميلي متر)
فاصله چرخ های عقب : 1525 (ميلي متر)


ترمز و انتقال قدرت

سيستم ترمز ABS
نوع انتقال قدرت : ديفرانسيل جلو

مزدا 3 | Mazda 3

ابعاد داخلی

تعداد سرنشين : 5 (نفر)
ارتفاع صندلي جلو : 994 (ميلي متر)
ارتفاع صندلي عقب : 951 (ميلي متر)
فاصله جلو پاي صندلي جلو : 1065 (ميلي متر)
فاصله جلو پاي صندلي عقب : 922 (ميلي متر)
پهناي صندلي جلو : 1366 (ميلي متر)
پهناي صندلي عقب : 1333 (ميلي متر)
پهناي پشتي جلو : 1394 (ميلي متر)
پهناي پشتي عقب : 1371 (ميلي متر)

مزدا 3 | Mazda 3

امكانات ويژه

تنظيم برقي صندلي راننده
شيشه برقي
تنظيم برقي فرمان
در باز کن باک خودرو
گرم کن شيشه عقب
سيستم کنترل سرعت
سيستم تهويه مطبوع

سيستم صوتی

راديو
پخش CD

سيستم امنيتی

کيسه هواي راننده
کيسه هواي جانبی
کيسه هواي سرنشين جلو
قفل مرکزی

آپشنها

تیپ 1 : دسته دنده PVC ، فرمان پلی ـ اورتان ، رادیو پخش کاست و CD
تیپ 2 : سقف شیشه ای (Sun roof) ، دسته دنده چرمی ، فرمان با روکش چرمی ، رادیو پخش CD و CD changer ، گرم کن صندلی
تیپ 3 : امکانات تیپ 2 + صندلی ها با روکش چرمی ، برف پاک کن اتوماتیک با حسگر باران ، سپر و جلو پنجره اسپرت ، چراغ جلو با قابلیت روشن ـ خاموش اتوماتیک

قیمت ( مربوط به تیرماه 86 )

تیپ 1 : 275.000.000 ريال
تیپ 2 : 270.000.000 ريال
تیپ 3 : 287.000.000 ريال


  1. sfdg
    2009/08/22 در 11:47

    chera gematha be roz nistan? shahrevare 88

  2. سجاد
    2009/08/22 در 23:21

    سلام من خیلی وقته دنبال تفاوت ها و شباهت های مزدا 3 با زانتبا هستم .
    لطفا به طور کامل توضیح دهید .
    آیا شتاب مزدا 3 درحالت اتومات با حالت دستی فرق میکنه.
    بهترین رنگه مزدا 3 کدام رنگه؟
    کدام تیپ مزدا 3 بهتره؟
    قیمت های 3تیپ مزدا 3؟
    آیا قیمت مزدا 3 در استان ها با شهرستان ها فرق داره ؟
    خیلی ممنون

  3. 2009/08/24 در 16:14

    مسیحا

    سلام من هم عاشق مزدا 3 شدم
    البته برا زانتیا ثبت نام کردم
    اگه پولم برسه انصراف میدم مزدا تری میخرم به امید اون روز
    موفق باشی

  4. 2009/08/24 در 16:18

    سلام
    من برای زانتیا ثبت نام کردم
    اما دارم عاشق مزدا 3 میشم احتمالا انصراف میدم مزدا میخرم
    موفق باشی وبلاگ خوبی داری.

  5. پیمان
    2009/08/24 در 16:27

    آیا مزدا 3 مانند تویوتا فروش ویژه ماه مبارک رمضان دارد
    اگر این طور است اطلاعات وچگونگی ان را توضیح دهید

  6. 2009/08/27 در 21:39

    سلام حالتون چطوره؟پدر من ماشینشو فروخته و احتمالا فردا میاد تهران واسه خرید مزدا 3.خواستم قیمت ماشین رو(تیپ 3)بدونم.و اینکه یه شماره تلفن میخوام که قبل از اینکه ایشون بیان تهران با شما صحبت ککن.ممنون میشم

  7. 2009/08/27 در 21:41

    ضمنا اگه ممکنه جواب رو توی وب خودم بدین.ممنونم

  8. امین
    2009/09/07 در 10:00

    سلام همه چیز را عالی هست.فقط کاش قیمت خودرو را به روز بزنین

  9. فرزاد
    2009/09/14 در 05:54

    سلام ، از اینکه مشخصات ماشینای استاندارد جهان رو معرفی می کنید ممنون ! من که رفتم یه آلبالوئیشو بخرم !واقعا»ارزش پول دادن رو داره ! امتحان کنید.

  10. احمد
    2009/09/18 در 13:06

    salam
    Lotfkonin gheymate rozo baram beferestin,
    Alan che rangish borse?
    Ba tashakor

  11. MOHAMMAD
    2009/09/19 در 23:57

    سلام

    ممنونم از اطلاعاتی که دادید

  12. ali
    2009/09/20 در 14:57

    foroshe daste dovome mazda3 rahate?tafavote type1 ba 2 chie? lotfan rahnemaee konid?

  13. مهرشاد
    2009/09/20 در 16:08

    من 19 سالمه و همیشه عاشقه ماشین بودم گواهینامه پیست دارم الان یه مزدا 3 دارم به نظر من از همه نظر عالیه در خریدش شک نکنید راستی تیپ 2 به نظرم بهتره از نظر قیمت .

  14. جواد
    2009/09/24 در 14:11

    با سلام
    من 206 تيپ 5 دارم و قصد تعويض خودرو را با مزدا 3 تيپ 2 دارم لطفاً مشخصات فني به صورت detail هر سه تيپ مزدا 3 رو هر كه داره ارسال كنه ممنون ميشم.
    با تشكر جواد

  15. غياثي
    2009/09/26 در 13:03

    اگر بين زانتيا و ماشينهاي هم قيمت آن بخواهيم مقايسه كنيم شما راه حلي داريد؟

  16. محمد پسنديده
    2009/09/28 در 17:37

    با سلام
    من نيازمند مزدا 3 از يكي از سه نوع تيپ آن مي باشم
    آدرس: مشهد

  17. علي
    2009/09/30 در 09:41

    خدا خيرتون بده عالي بود .

  18. محمد
    2009/09/30 در 17:20

    ماشین قشنگیه!

  19. آباده
    2009/10/04 در 13:58

    هر کی که تا حالا رفته مزدا 3 خریده پولشو تو چاه ریخته چون در مقابل مگان چه از نظر قیافه چه از نظر فنی حرفی برا گفتن نداره. قیمت هاشونم که با هم یکیه.

  20. فرزاد
    2009/10/04 در 14:05

    به نظر من مزدا 3 شبیه یه زن آرایش کرده میمونه خیلی دخترونس. پراید خداییش از نظر قیافه مردونه تره.تو دست وپای هر چوپونی هم ول شده پس منم میگم مگان سره چون مال آدمای خیلی خاصه(دکترا_مهندسا)

    • 2009/12/28 در 15:39

      اقای اباده درموردحرفت داری اشتباه می کنی.مگان جلوی مزدا3بایدبوق بزنه.مزدا3ازلحاظ قدرت موتوروازلحاظ فنی ازمگان خیلی بالاتره

  21. حاج امیررضا
    2009/10/13 در 00:55

    سلام ـ من در مورد مزدا3 چیزه زیادی نمیدونم ـ ممنون که تو وبلاگت اطاعاتی قردادی ـ یاعلی

  22. اندی
    2009/10/14 در 12:40

    خدایش بد قیافه ترین ماشین مگانه از نظر طراحی به ال 90 رفته مزدا 3 اخرشه

  23. 2009/10/20 در 13:22

    با سلام
    از وبلاگhttp://carsinfo.mihanblog.com/ ديدن كرده در بحثهاي آن شركت كنيد.

  24. مهرداد نجفی
    2009/10/24 در 22:01

    با سلام وخسته نباشید لطفا درباره ی مزدا 3 تیپ 3 بگویید

  25. سوزی
    2009/10/30 در 11:02

    سلام.من مزدا تیپ3مدل87دارم ولی نه صندلی برقی هستش نه فرمان.کروز کنترل هم نداره در ضمن کلید AMB چه کاری انجام میده؟لطفا
    راهنمایی کنید.

  26. سینا
    2009/11/08 در 23:10

    سلام ، می خواستم بدونم مزدا 3 با دنده اتوماتیک چه تیپی می شه ؟ 1 یا 2 یا3 ؟؟؟

  27. فرشته
    2009/11/22 در 13:14

    بهتر نیست دیدگاه هارا بترتیب آخربه اول نمایش دهید؟تا استفاده کنندگان مجبور نباشند یادداشتهای تاریخ گذشته را بارها بخوانند؟

  28. فرشته
    2009/11/22 در 13:18

    درضمن چرادسترسی به بسیاری ازسایتهای مربوط به شرایط ثبت نام وفروش امکان پذیر نیست؟(ظاهرا فیلتر شده است)

  29. تقی
    2009/12/01 در 08:39

    سلام به نظر من مزدا 3 ماشین خوبیه اما تازگی جواد شده و من اصلا خوشم نمی اید

  30. پوریا
    2009/12/08 در 00:12

    سلام از بابت اطلاعاتتون بسیار تشکر لطفا اگه میشه قیمت های جدید این ماشسین را روی سایت خود بنویسد با تشکر

  31. 2009/12/08 در 19:04

    سلام میخیام بدونم آینه و آنتن مزدا 3 برقی هست یا نه؟با تشکر

    • Armin
      2010/01/10 در 13:19

      AMB دما سنج خوارج اتاق هست و سری قدیمی تیپ 3 گرمکن نداره ولی میتونی بزاریو کروزم تو ایران نداره!

  32. میلاد
    2009/12/27 در 20:22

    تمام ماشین یه طرف اون داشبورد با کلاسش یه طرف واقعا دل آدم باز میشه وقتی توش میشینیی حالا وای به وقتی که برونیش انگار پشت بویینگ نشستی.
    تیپ 3 این ماشین پرواز میکنه سیستم تعلیقش حرف نداره.

  33. venus
    2010/01/04 در 11:53

    سلام
    من ماشين ندارم . خوش به حالتون شما ماشين دارين .
    يکي از دوستام مزدا 3 داره تيپ 3 . معرکه اس . واقعا عاليه . فقط خداکنه کم کم خز نشه. همه دارن مزدا 3 مي خرن .
    من که مزدا 3 دوست دارم اونم تيپ 3

  34. venus
    2010/01/04 در 11:58

    قیمت انواع خودروهای تولیدی گروه بهمن در بازار

    ردیف نوع خودرو
    قیمت خودرو

    1 سواری CBU – BK
    630.000.000
    2 سواری مزدا 3 (تیپ 1)
    300.000.000
    3
    سواری مزدا 3 (تیپ 2) 330.000.000
    4 سواری مزدا 3 (تیپ 3)
    350.000.000
    5 وانت مزدا تک کابین 2000 سی سی انژکتوری کولردار 125.000.000
    وانت مزدا دو کابین 2000 سی سی انژکتوری کولردار 155.000.000

    آپشنهای مزدا 3

    ردیف تیپ1 تیپ2 تیپ3
    1 دسته دنده PVC
    سقف شیشه ای (Sun roof)
    سقف شیشه ای (Sun roof)
    2 فرمان پلی ـ اورتان
    دسته دنده چرمی
    دسته دنده چرمی

    3 رادیو پخش کاست و CD
    فرمان با روکش چرمی
    فرمان با روکش چرمی

    4 ___ رادیو پخش CD و CD changer
    رادیو پخش CD و CD changer
    5 ___ گرم کن صندلی
    صندلی ها با روکش چرمی

    6 ___ ___
    گرم کن صندلی

    7 ___ ___
    برف پاک کن اتوماتیک با حسگر باران

    8 ___ ___
    سپر و جلو پنجره اسپرت

    9 ___ ___
    چراغ جلو با قابلیت روشن ـ خاموش اتوماتیک

  35. Armond
    2010/03/11 در 20:27

    vagean mer30 az lotfetoon amare mazdaro khoob dadin ha . moafagh bashin manam mikham mazda 3 bekharam ye forooshandeye toooooooop moarefi konin

  36. مصطفي مباركي
    2010/05/15 در 13:06

    آشنایی با خودرو سواری مزدا3

    باتوجه به راه اندازی خط تولید خودروی سواری مزدا 3 و ورود این خودرو به بازار کشور، کارشناسان فنی مزدا در اداره آموزش فنی شرکت مزدا یدک در نظر دارند که اطلاعات و مشخصات فنی مخصوص عملکرد سیستم های جدید بکار رفته در خودروی مزدا 3 را بصورت پیوسته و از طریق چاپ در نشریه بهمن، به اطلاع کلیه خوانندگان و علاقمندان تین خودرو برسانند. لذا برای شروع، نخست به معرفی مزدا 3 پرداخته و طی آن، اطلاعات فنی این خودرو تحت عنوان ZOOM-ZOOM BOX راائه می شود، به این ترتیب خوانندگان و علاقمندان گرامی از این پس می توانند در هر شماره پیام بهمن به این بخش مراجعه نموده تا با خودرو مزدا 3 بیشتر آشنا شوند. نظرات پ پیشنهادات شما عزیزان در خصوص ارائه مطالب مفیدتر درباره مزدا 3 در این بخش می تواند ما را کمک نماید.

    مقدمه
    امروزه در این دنیای مدرن و با وجود تکنولوژی های برتر، باید همگام با شرایط روز قدم برداشت، در همین رابطه صنعت خودرو نیز از این پیشرفت بی نصیب نمانده و جهش بزرگی در تولید خودروهای مدرن با تکنولوژی های برتر و با ایمنی و عملکردهای حرکتی بهتر ایجاد نموده است. یکی از خودروهایی که به صورت کامل از پیشرفت تکنولوژی بهره برده است خودرو مزدا 3 می باشد.
    مزدا 31 نمونه ای شاخص در خودروهای کامپکت و اسپرت کلاس C می باشد.خودرویی مناسب خانواده که نمای زیبای ظاهر آن و قابلیت های خاص این خودرو جلوه های گوناگونی درآن ایجاد نموده است.
    صنعت الکترونیک در طراحی این خودرو گامی بلند برداشته و وجه نمایز بسیاری در مقایسه با محصولات قدیم مزدا و حتی دیگر خودروهای موجود در این کلاس ایجاد نموده است. لذا این خودرو توانایی ایجاد رقابت بسیار خوب و نزدیک با بهترین خودروهای مشابه روز دنیا را پیدا نموده است.
    بمنظور آشنایی بیشتر خوانندگان برخی از توانایی ها و مشخصات فنی، کاربردی و ایمنی این خودرو ذیلا تقدیم می گردد.

    عملکرد دینامیکی خودرو
    مزدا 3 خودروی ایده آل به معنای واقعی برای زندگی است که ایده های جدیدی از بازدهی و هندلینگ را برای یک تجربه به یادماندنی تداعی می نماید. یک موتور 0/2 لیتری بسیار کارآمد که با یک گیربکس چهار سرعته اکتیوماتیک که به صورت شگفت انگیزی نسبت به حالت های مختلف رانندگی، انعطاف نشان می دهد و با یک بدنه بسیار محکم و سیستم تعلیق با کیفیت طراحی بسیار دقیق، هندلینگ بالایی را جهت بوجود آوردن رانندگی نشاط آور ایجاد می نماید.
    علاوه بر این، وجود دیسک های ترمز با قطر زیاد و بوستر قوی، نیروی بازدارنده مطمئن در ترمزها را ایجاد نموده است.
    حال اگر به کلیه شرایط فوق، طراحی زیبای روی بدنه را نیز اظافه نماییم بک خودروی کامپکت اسپرت در اختیار خواهید داشت که نیرو محرکه، شرایط هندلینگ و ترمز، سرنشینان را در شرایط ایده آل قرار می دهد.

    آمیخته ای از هنر و صنعت در طراحی بدنه
    فرم ظاهری مزدا 31 با شکل عضلانی آن و خطوط هجومی، یک حالت جسورانه را در طراحی دینامیکی ایجاد می نماید و در نمای داخلی خودرو نیز مزدا رویکرد تازه ای را به نمایش گذاشته است.
    سهولت استفاده از تجهیزات داخلی آن به خاطر سلیقه، ظرافت و زیبایی مزدا می باشد. این نمای داخلی با خصوصیات خاص خود احساس رضایت و خرسندی تمام حواس پنجگانه راننده و سرنشینان را به ارمغان می آورد.
    برای مثال طراحی دربها به گونه ای است که به آسانی و بایک صدای خوشایندی باز و بسته می شوند و هر کجا که نگاه کنید آمیزه ای از طراحی حرفه ای و کیفیت مشاهده می گردد. فاصله های باریک و دقیق بین پنل ها و بدنه خودرو به زیبایی آن افزوده است و این طراحیمنحصر به فرد و جدید باعث می گردد که حتی رانندگی روزمره نیز خوشایند و دلپذیر باشد.

    ایمنی و اطمینان
    مزدا 31 یک سطح گسترده ای از سیستم های ایمنی ویژه و پیشرفته را برای حفاظت از سرنشینان آن فراهم نموده است.
    سیستم های ایمنی Active شامل سیستم ABS، تقسیم نیرو ترمز برای تغییر نیروی ترمز چرخ های جلو و عقب نسبت به شرایط بار و سیستم های ایمنی Passive با استحکام بالای بدنه، که انرژی حاصل از برخورد را از انتقال به سرنشینان جذب نموده، ایربگ جلو، ایربگ های پرده ای، ایربگ های جانبی و کمربندهای ایمنی پیش کشنده و محدود کننده های نیروی وارد به سرنشین که به هنگام سانحه ازبرخورد سرنشینان با قسمت های داخلی خودرو جلوگیری می نماید.

    حفظ محیط زیست
    این خودرو مطابق با آزمون های دقیق استاندارد آلایندگی جهانی(Euro IV) می باشد. با توجه به افزایش نسبت تراکم و کنترل الکترونیکی دریچه گاز و به حداقل رساندن اتصالات مکانیکی، بازدهی سوخت افزایش یافته است و همچنین شرکت مزدا استفاده از مواد قابل بازیافت را برای به حداقل رساندن آلودگی محیط زیست در مزدا 3 به حداکثر رسانده است.

    آسایش و امکانات
    طراحی مهندسی در مزدا 3 به هنگام رانندگی به سرنشینان خودرو یک تجربه دلپذیر واقعی را عرضه می نماید. قابلیت مانور پذیری آن راننده را مطمئن می سازد که بتواند با وجود یک سیستم تعلیق بسیار عالی شرایط گردش فرمان در دایره کوچکتری را فراهم سازد.
    علاوه بر این، صندلی و فرمان قابل تنظیم باعث شده تا راننده با هر جثه و وزنی بتواند به راحتی در موقعیت ایده آل رانندگی قرار گیرد.فضای مناسب کابین جای وسیعی را برای 5 نفر مهیا نموده است و فضای زیادی با سلیقه های خاص برای نگهداری وسائل برای شما ایجاد نموده و به همین خاطر ظرفیت بار صندوق عقب مزدا 3 را به راحتی به یک اسب بارکش تبدیل تموده است.
    در نگاه بهتر، زیبایی های عملکرد مزدا 3 ترکیبی از طراحی زیبا با استفاده آسان که به سادگی به چشم می آید و لذت فراوان را برای رانندگی با آن ایجاد می نماید.

    سیستم های جدید بکار رفته در مزدا3
    برای رسیدن مزدا 3 به شرایط پایداری، ایمنی، توان و دیگر قابلیت های فنی، سیستم های جدیدی در قسمت های مختلف خودرو طراحی گردیده که به صورت خلاصه به شرح کلیات آن می پردازیم.

    سوپاپ کنترل جریان گردابی(TSCV)
    سوپاپ (TSCV) که در داخل منیفولد ورودی هوا تعبیه گردیده است جریان های گردابی و آشفته را برای بهبود اختلاط سوخت و هوا و افزایش پایداری اختراق موتور را کنترل می نماید.

    سیستم سوپاپ های زمان متغییر(VVT)
    سیستم (VVT)، دائما زمان باز و بسته شدن شوپاپ هوا را به تناسب دور موتور و میزان هوای ورودی به موتور برای افزایش توان و بازدهی بیشتر سوخت تغییر می دهد.

    سیستم منیفولد ورودی متغییر(VIS)
    سیستم منیفولد متغییر(VIS) طول منیفولد ورودی هوا را به وسیله باز کردن یک سوپاپ در دور موتور (4500RPM) برای بهینه سازی بازدهی هوای ورودی و تقویت گشتاور موتور، کنترل می نماید.

    زنجیر موتور بدون صدا با سفت کن هیدرولیکی
    سفت کن زنجیر تایمینگ، تثیر بسزایی در کاهش طول زملن تعمیرات موتور ایجاد می نماید. با توجه به اینکه در هنگام کار کردن موتور، صدای زنجیر تایمینگ به حداقل رسیده، میزان انتقال صدا به داخل کابین خودرو نیز کاهش می یابد.

    تعلیق جلوی مک فرسون
    مجموعه یک سیستم با پایه های لاستیکی چهار نقطه ای برای خنثی نمودن نیروهای وارده به آن و قابلیت مناسب هندلینگ و جلوگیری از ایجاد سر و صدا و لرزش در قسمت جلوی خودرو طراحی گریرده است.

    تعلیق عقب Multi-Link
    طراحی تعلیق عقب با فنر لول هایی با فرم منحنی خاص و کمک فنرهای کاملا عمودی و مستقل برای به حداقل رساندن اشغال فضای داخلی خودرو وبدون تاثیر در کاهش هندلینگ خودرو شکل گرفته است.

    بازشدن ساده و بدون نقص درب ها
    شبیه سازی های واقعی، ساده سازی بازشدن دربها را نسبت به نمونه های اولیه تائید نموده است.

    نمایشگرها
    اتصالات مفهومی، روشنایی جدیدی در داخل نمایشگرها، برای نمایش عملکرد قسمت های مختلف و بهبود دید ایجاد نموده است.

    راحتی صندلی
    پشتیبانی عالی برای به حداقل رساندن خستگی، به واسطه وجود تشک و پشتی صندلی بر اساس تقسیم فشار به نواحی مختلف بدن صورت پذیرفته است.

    ساختار جذب تصادفات بدنه
    سیستم پیشرفته جذب و تقسیم نیرو ناشی از تصادفات در اطراف یک ساختار سه گانه H شکل که در مقابل تغییر شکل ناشی از برخورد، با یک روش مناسب مقاومت می نماید، طراحی گردیده و نیروی حاصل از تصادفات را از کابین خودرو دور نگه می دارد.

    ستون های صلیبی(Cross pinars)
    یک ستون صلیبی مستحکم با دیواره های جانبی، برای تقویت بیشتر کابین خودرو و جلو گیری از حرکت لولاهای ستون به سمت بیرون در موقع تصادفات از جلو طراحی گردیده است.

    سیستم ترمز ضد قفل(ABS)
    این سیستم هنگام ترمز ناگهانی از قفل کردن چرخ ها برای کمک کنترل پایداری خودرو، جلو گیری می نماید. منطق کنترل، استفاده بهینه از حداکثرپتانسیل نیروی ترمز می باشد.

    پدال ترمز شکننده وستون فرمان جمع شونده
    پدال ترمز شکننده دارای ساختار خاصی بوده که در هنگام تصادف اط سمت جلو در هم فرو رفته و از برخورد با پای راننده و رسیدن آسیب جدی به پا جلو گیری می نماید. ستون فرمان مزدا 3 به صورت افقی جمع شده و میزان آسیب به قسمت های سر و سینه را به حداقل می رساند.

    سیستم تقسیم نیروی ترمز(EBD)
    سیستم (EBD) نیروی ترمز را با توجه به بار وارده تنظیم می نماید. زمانی که ظرفیت سرنشینان خودرو تکمیل شده باشد یا اینکه بار قابل ملاحظه ای در صندوق عقب داشته باشیم، سیستم (EBD) نیروی ترمز را بر روی چرخ های عقب تقویت می نماید تا طول ترمز در مزدا 3 به حداقل برساند.

    کمربند پیش کشنده و محدود کننده بار
    زمانی که برخورد و تصادف شدیدی برای خودرو اتفاق می افتد برای جلو گیری از آسیب جدی در صندلی های جلو، کمربندهای ایمنی سریعا جمع شده و باعث چسبیدن سرنشین به صندلی در لحظه برخورد می شود. بعد از عمل نمودن پیش کشنده، سیستم محدود کننده شروع به فعالیت نموده و کمربند را با توجه به نیروی وارد آمده به سرنشین شل می نماید و از وارد آوردن فشار زیاد به اندام سرنشین جلو و راننده جلوگیری می نماید.

    کیسه های هوا(ایربگ ها)
    کیسه های هوا (ایربگ ها) راننده و سرنشین جلو سیستم های ایمنی هستند که شرایط ایمنی را در برخورد خودرو از جلو برای سرنشین ها فراهم می نماید.

    سیستم کنترل دمای محیط اتوماتیک
    این سیستم با اندازه گیری دمای محیط (بیرون از خودرو) و اندازه گیری دمای داخل کابین و همچنین میزان تشعشع آفتاب، به صورت اتوماتیک جریان هوا، وضعیت دریچه ها و دمای داخل کابین را کنترل می کند.

    سیستم صوتی(Audio System)
    سیستم صوتی این خودرو شامل سیستم پخش CD کاست می باشد، که این سیستم مجهز به کنترل اتوماتیک میزان بلندی صدا (ولوم) با توجه به سرعت خودرو است.همچنین کلیدهای کنترل سیستم صوتی بر روی غربیلک فرمان نیز تعبیه شده است تا راننده بدون اینکه دست خود را از روی غربیلک فرمان بردارد قادر به کنترل سیستم صوتی باشد.
    با تشكر
    09173421962

  37. مصطفي مباركي
    2010/05/15 در 13:24

    با سلام
    متقاضي تعويض يكدستگاه سواري مزدا 3 رنگ سفيد كاركرد 1000 كيلومتر صفر هستم با يكدستگاه مگان رنگ روشن 2000
    09173421962

  38. مصطفي مباركي
    2010/06/01 در 07:51

    معايب ، مزايا ، و مقايسه خودروهاي بين 30 تا 35 ميليون تومان
    با بررسی خودرو های حاضر در رقابت کم تعداد این محدوده قیمتی ضمن آشنایی با آن ها ، شما را در انتخاب گزینه ای مناسب کمک خواهیم کرد :
    مزدا 3
    مزدا 3 را میتوان به نوعی به روز ترین خودروی ساخت داخل دانست که طی مدت حضور تقریبا ده سالش در بازار با 4 مدل گوناگون در نسلهای مختلف روانه بازار شده.هر چند که نسل جدید این خودرو روانه بازار جهانی شده اما باز هم زمزمه هایی از ورود این نسل نیز به بازار کشور به گوش میرسد که نشان توجه در به روز رسانی محصولات در گروه خودرو سازی بهمن دارد .
    مزدا 3 خودرویی با طراحی نسبتا به روز در کشور است که شاخصه های اسپرت و جوان پسند بودن را در خود به نمایش می گذارد . این خودرو هر چند دیر و با قیمتی فراتر از اعلام اولیه (حدود 25 میلیون تومان) روانه بازار شد اما توانست سهم خوبی را به خود اختصاص دهد .
    مزدا 3 در ایران با سه تیپ عرضه می شود که هر سه از یک پیشرانه به حجم 2000 سی سی و توان تولید 147 اسب بخار در 6500 دور در دقیقه بهره می برند اما در بحث امکانات از یکدیگر تفکیک می شوند .مصرف این پیشرانه در صد کیلومتر سیکل شهری 8.7 لیتر (که برای چنین خود رویی چندان مناسب نیست) و در بزرگراه 6.1 لیتر است که در سیکل ترکیبی چیزی حدود 7.2 لیتر میشود ومزدا 3 را در گروه خودرو های کم مصرف قرار میدهد.
    در بحث ایمنی مزدا3 برای پاس کردن استاندارد های اروپایی و امریکایی از 6 کیسه ایمنی هوا بهره می برد و ترمز آن به سیستم های ABS و EBD مجهز است. گیربکس در نظر گرفته شده برای این خودرو از نوع 4 سرعته اتوماتیک است که این امکان را به شما می دهد تا در مواقع نیاز ان را در حالت دستی قرار دهید(تیپ ترونیک). مزدا3 با توجه به تجهیزات در نظر گرفته شده برای آن ، تیپ بندی می شود که تجهیزات تیپ 1 آن شامل :
    سیستم تهویه مطبوع خود کار ، فرمان با قابلیت تنظیم زاویه وعمق ،آیینه جانبی برقی مجهز به گرم کن ، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع، کنترل پخش صوت بر روی فرمان،ریموت کنترل درها، سیستم قفل دوبله درها ، چراغ های جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع ، پخش سی دی ورینگ های آلیاژی 16 اینچی، علاوه بر این امکانات که در تمامی تیپ های مزدا 3 یافت می شود . تیپ 2 آن مجهز به پوشش دسته دنده وغربیلک فرمان ، سانروف ، سی دی چنجر 6عددی در خود کنسول وگرم کن صندلی های جلو است . که در تیپ 3 برف پاک کن خود کار ، چراغهای جلو با قابلیت روشن وخاموش شدن خودکار و روکش چرمی صندلی ها نیز به آن اضافه شده.
    نکته جالبی که در مزدا 3 به چشم می خورد زاپاس موقت آن است . که ضمن کم حجم تر بودن و سهولت در تعویض با عث می شود تا راننده در اولین فرصت تایر اصلی را روی خودرو گذاشته و از پوسیدگی لاستیک زاپاس جلو گیری شود.
    معایب: فضای کم سر نشینان و دید کم عقب آن ، کیفیت پایین رنگ بدنه ، ضربه پذیری اجزای بدنه در مقابل تصادفات
    مزایا : استهلاک کم – قدرت ، شتاب و هندلینگ بالا
    در کل مزدا3 خودرویی است جوان پسند که توانسته تا کنون رضایت دارند گان خود را جلب کند.
    رنو مگان 2000 :
    رنو مگانی که در ابتدا به کشور وارد می شد و هم اکنون توسط پارس خودرو به تولید می رسد ، دومین نسل رنو مگان است که تولید آن از سال 2002 تا 2008 در رنو فرانسه ادامه داشته و هم اکنون پس از معرفی نسل جدیدش تنها در پارس خودرو و در یک سایت دیگر در تایوان به تولید می رسد .
    این خودرو که تا سال گذشته از ترکیه وارد ایران می شد و توسط پارس خودرو به عنوان یک خودرو وارداتی به فروش می رسید هم اکنون در خط تولید های پارس خودرو تولید و عرضه می شود . تفاوت های عمده مدل های مگان تولیدی اعم از 1600 و 2000 با نمونه های وارداتی در حذف کيسه هوا جانبى ، کيسه هوا پرده اى جانبى است .
    این خودرو از پیشرانه 2 لیتری با توان 136 اسب بخار بهره می برد . وظیفه انتقال قدرت به چرخ های جلو نیز در مگان 2000 بر عهده یک گیربکس 4 دنده اتوماتیک است . حداکثر سرعت این خودرو 195 و شتاب صفر تا صد آن 11.1 ثانیه اعلام شده است .
    ترمز های جلو و عقب خودرو از نوع دیسکی هستند.مگان 2000 به سیستم های امنیتی ترمز ضد قفل ABS و سیستم پایداری الکتریکی ESP مجهز است .لازم به ذکر است که نوع 1.6 لیتری به ESP مجهز نیست . مدل های 2000 سی سی تولید داخل به دو کیسه هوا مجهز هستند و مدل های وارداتی به 6 کیسه هوا .
    4 شیشه خودرو به صورت برقی کنترل می شوند و آینه های جانبی نیز از این قاعده مستثنا نیستند .
    سیستم صوتی با قابلیت پخش CD ، کارت سوئیچ رنو قفل مرکزی و کامپیوتر سفری نیز از جمله دیگر تجهیزات داخلی رنو مگان به حساب می آیند .
    مصرف اعلامیمگان 2000 برای سیکل ترکیبی 7.5 لیتر در 100 کیلومتر است که بیانگر تکنولوژی به روز این خودرو اروپاییست . با داخلی سازی شدن این خودرو این امید به وجود آمد که قیمت خودرو تا اندازه زیادی کاهش پیدا کند اما این امر محقق نشد و مگان همچنان به عنوان یک جنگجوی بازه 30 تا 35 میلیون تومانی شناخته می شود .
    معایب : کمبود قطعات و بالا بودن قیمت آن – مشکل در بازار دست دوم برای فروش
    مزایا : فضای داخلی نسبتا بزرگ – استهلاک کم – فنربندی نرم – فرمان پذیری قدرتمند – مصرف مناسب
    کیا سراتو
    سراتو محصول سال 2004 کمپانی کیا است که پس از فیس لیفت روانه بازار ایران شد .از طراحی ساده و به دور از هر گونه ریسکی بهره مند است. این خودرو که یک سدان خانوادگی به حساب می آید از پیشرانه ای به حجم 2000 سی سی بهره مند است که توان تولید 143 اسب بخار را در 6000 دور در دقیقه دارا است و در صد کیلومتر سیکل ترکیبی مصرفی معادل 7.5 لیتر دارد.
    سراتو با توجه به پیشرانه 2 لیتری اش توان حرکتی خوبی دارد و ظرف مدت 9 ثانیه به سرعت صد کیلومتر می رسد. ولی این رویه فقط در حالت نرمال است و در سرعتهای بالا حس از کنترل خارج بودن خودرو بر شما غلبه می کند .اما باید توجه داشت که سراتو یک سدان خانوادگی است و نباید از آن انتظار یک خودروی با قابلیت های اسپرتی را داشت.
    دربحث ایمنی ،سراتو دارای دو کیسه هوا ( که کمبود ایربگ های جانبی و سقفی در آن احساس میشود) است و از سیستم ترمز ضد قفل ABS بهره می برد .همچنین سراتو مجهز به امکاناتی همچون گیر بکس 4 سرعته تیپ ترونیک ، آینه های جانبی برقی ، پرژکتور جلو وعقب، در صندوق بار برقی ، پخش صوت سی دی با خشاب 6عددی و قابلیت پخش mp3 همراه با 4 باند و دو تیونر با تهویه مطبوع خودکار است.
    سانروف برقی 2 حالته ، چراغهای اتوماتیک جلو ،زیر آرنجی جلو و عقب ، رینگ های آلیاژی و صندلی های 2 تکه عقب با قابلیت باز شدن از صندوق بار خود را برای رقابتی سر سختانه با مزدا 3 آماده می کند.
    معایب : نفوذ صدا به اتاق- حجم کم صندوق بار به عنوان یک خودرو خانوادگی (381 لیتر) – عدم پایداری مناسب در سرعت های بالا
    مزایا : قدرت بالا ، مصرف مناسب و تجهیزات جانبی خوب
    در کل اگر به دنبال یک رانندگی آرام و به دور از قابلیت های اسپرتی هستید سراتو گزینه مناسبی می تواند باشد.
    نیسان رونیز
    اوایل دهه 80 شمسی شرکت پارس خود رو یک مدل SUV از محصولات نیسان را معرفی و روانه بازار کرد و برای نزدیک کردن آن با فرهنگ ایران نام یکی از روستا های کشور (رونیز) را برای آن برگزید.
    رونیز هر چند در دنیا خودرویی قدیمی محسوب می شد اما طراحی آن برای ایرانیان تازگی داشت و حتی می توان گفت رونیز از طراحی قوی و خوبی برخوردار بود به گونه ای که کپی ها و قطعه برداری های فراوانی از این خود در شرکت های چینی و مالزیایی به چشم می خورد.
    رونیز به عنوان اولین خودرو شاسی بلندی که بعد از پاترول به صورت عمده عرضه شد توانست نگاه کلی مردم را نسبت به SUV تغییر دهد .هر چند که از امکانات جانبی چندانی بر خوردار نبود .
    رونیز با بهره گیری از پیشرانه ای به حجم 2400سی سی توان تولید 160 اسب بخار را دارا بوده و توانایی رسیدن به سرعت 100 کیلومتر را ظرف مدت 15.2 ثانیه داراست این خودرو همچنین قابلیت رسیدن به حداکثر سرعت 161 کیلو متر بر ساعت را دارد .در مورد مصرف سوخت رونیز اطلاع دقیقی در دست نیست اما طبق گفته های دارندگان این خودرو به طور میانگین مصرفی حدود 16 لیتر در صد کیلومتر دارد و طبق اعلام سایت رسمی پارس خودرو این رقم به 11.35 لیتر در صد کیلومتر می رسد که چندان قابل اعتماد نیست و مصرف 16 لیتر عاقلانه تر به نظر می رسد.
    رونیز به پشتوانه فرمان هیدرولیک دارای هندلینگ نرم و سواری متوسطی است اما با توجه نداشتن ABS برای ترمز ها و کیسه های ایمنی هوا نمی توان نمره بالایی را در بحث ایمنی برای آن در نظر گرفت .
    رونیز دارای دید خوب ، موتور پر قدرت اما شتاب کمی است.همچنین با توجه به قدیمی بودن این خودرو نباید انتظار تجهیزاتی بیش از شیشه ها و آیینه های برقی را داشت.
    معایب : نفوذ صدا به داخل کابین- مصرف بالا و تجهیزات ابتدایی ، عدم تجهیز به ABS
    مزایا : قدرت مناسب ،استهلاک پایین،هزینه نگهداری پایین و هندلینگ نرم
    تویوتا یاریس
    تویوتا یاریس خودرو کوچک تویوتا در دو گونه هاچ بک و سدان در بازار داخل عرضه می شود.این خودرو علی رغم نکات مثبت و قابلیت پوشش دهی نیاز های یک خانواده ی ایرانی که در خود دارد ، به خاطر قیمت بالا (نسبت به سایز و تجهیزات و توانش) تمام شده برای مشتری نتوانست آن طور که انتظار می رفت فروش داشته باشد.
    تویوتا یاریس از طراحی خاصی بهره مند است که مورد پسند هر سلیقه ای قرار نمی گیرد.هرچند که از طراحی تازه ای نسبت به سایر رقبایش برخوردار است.این موضوع در مورد طراحی بدنه و طراحی داخلی این خودرو صادق است.نکته جالبی که در طراحی داخلی یاریس به چشم می خورد قرار گرفتن نمایشگر های آن در وسط کنسول است که مدتی زمان برای عادت کردن چشم به آن لازم است.کیفیت متریال استفاده شده در این بخش مطلوب و رضایت بخش بوده همچنین دید خوبی که این خودرو در اختیار می گذارد باعث میشود تا تسلط کافی روی خودروی خود داشته باشید.
    یاریس در قسمت جلوی خودرو جای پای کافی و در قسمت عقبی فضای متوسط در اختیار سرنشینان قرار می دهد. برای این که با ابعاد یاریس بیشتر آشنا شوید گفتن این جمله کافی است که یاریس تنها 10 سانتی متر در طول از 405 کوچک تر است و باقی ابعاد به 405 بسیار نزدیک است.
    پیشرانه ی در نظر گرفته شده برای این خودرو از نوع 4 سیلندر و به حجم 1300 cc است که توان تولید 84 اسب بخار را داراست این پیشرانه باعث شده تا یاریس اولین و تنها خودروی وارداتی دارای سهمیه ی سوخت ( تا کنون) باشد. این سدان کوچک برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر تنها به مدت 11.5 ثانیه نیاز دارد.
    گیربکس اتوماتیک ، تعلیق و فنربندی نرم ، هندلینگ خوب و سیستم های ABS و EBD به اضافه ی ترمز کمکی این خودرو یک رانندگی آرام را در اختیار قرار می دهد.
    یاریس در بازار ایران در سه تیپ عرضه میشود که به بررسی تیپ های مختلف آن می پردازیم.
    تیپ A :
    سیستم تهویه مطبوع ،فرمان هیدرولیک بشکن ،سیستم ضد سرقت ،ABS و EBD و ترمز کمکی ،سیستم رادیو کاست با دو بلند گو ، برف پاک کن تناوبی ، آینه وسط از نوع شب و روز ،آنتن داخل شیشه عقب
    و در تیپ B علاوه بر امکانات تیپ A دارای امکاناتی چون:
    ریموت کنترل ، آینه های جانبی برقی ، قفل مرکزی ، شیشه بالابر برقی
    تیپC علاوه بر امکانات دو تیپ قبلی به رینگ آلیاژی سایز 15 ، صندلی دو تکه عقب با قابلیت خواباندن(40-60) ، با سیستتم صوتی رادیوCD با 4 بلندگو ، مه شکن و اسپویلر مجهز است.
    معایب : قیمت بالا – امکانات متوسط
    مزایا : ایمنی بالا(کسب 5 ستاره از Euro Ncap)، مصرف کم سوخت و راحتی ، استهلاک کم
    درخواست : اگر مالک یکی از خودرو های لیست بالا هستید در صورتی که در مورد مزایا و معایب خودرو های ذکر شده نظری دارید ، لطفا در بخش نظرات اعلام کنید تا به مطلب افزوده شوند. منبع:cariran.ir

    سيستم فرمان برقي

    با توجه به تعريف پروژه فرمان برقي توسط سازه گستر و همكاري با شركت سايپا در توليد خودروي پرايد، در اين گزارش به معرفي سيستم مذكور و مزاياي آن نسبت به سيستم هيدروليكي و نحوه عملكردش مي پردازيم. با در نظر گرفتن مزيت هاي سيستم فرمان برقي، احتمال دارد در آينده از آن به عنوان يكي از آپشن هاي خودروي S81 استفاده شود.

    سيستم فرمان انواع گوناگوني دارد از جمله سيستم فرمان مكانيكي(دنده شانه اي و پينيون)، هيدروليكي والكتريكي.
    معمول ترين آنها سيستم مكانيكي يا دنده شانه اي و پينيون است. پينيون حركت دوراني دارد و دنده شانه اي حركت خطي انجام مي دهد. در اين حال پينيون حركت دوراني غربيلك فرمان را به دنده شانه اي منتقل مي كند و دنده شانه اي نيز حركت خطي را از طريق مفصل ها به چرخ هاي خودرو انتقال مي دهد.
    براي تسهيل در چرخش فرمان و به تبع آن كاهش خستگي راننده و همچنين افزايش ايمني، سيستم هيدروليكي ابداع شده است. براي ايجاد فرمان هيدروليكي معمولا اجزاي زير به قسمت مكانيكي فرمان اضافه مي شوند:
    پمپ هيدروليك با مخزن روغن و چرخ تسمه،
    شيرهاي كنترل،
    لوله هاي رابط،
    سيلندر و
    تسمه.
    سيستم هيدروليكي فرمان براي ايفاي نقش خود از موتور خودرو استفاده مي كند بنابراين از بازده آن اندكي مي كاهد همچنين مصرف انرژي بيشتر را در پي دارد. علاوه بر آن، سيستم هيدروليك به صورت مركز آزاد عمل مي كند يعني حتي وقتي خودرو به صورت مستقيم در حال حركت است و هيچ انحرافي ندارد باز هم به عملكرد خود ادامه مي دهد. اين موارد سازندگان فرمان خودرو را بر آن داشت تا به دنبال سيستم هاي بهتر و مفيدتري بگردند و آنها را جايگزين سيستم هيدروليكي كنند يا سيستم هيدروليكي را بهبود بخشند.
    يكي از سيستم هاي ارائه شده در سال هاي اخير، فرمان الكتروهيدروليكي(EHPS) است كه در آن به جاي استفاده از موتور خودرو، يك موتور الكتريكي به پمپ هيدروليك اضافه مي شود و در نتيجه فرمان از موتور مستقل مي شود.
    در اين نوع فرمان هر چند مستقل بودن از موتور خودرو تحقق يافته ولي مشكل دائمي بودن عملكرد سيستم هيدروليكي يعني حالت مركز آزاد هنوز پا بر جاست.
    به عبارت ديگر بايد وضعيتي را تدارك ديد كه سيستم تنها وقتي چرخشي به فرمان وارد مي شود عمل كند، نه هميشه.
    از اين رو در نسل جديد خودروها فرمان الكتريكي(EPS)
    جايگزين انواع قبلي شد. اين نوع فرمان مشابه نوع هيدروليكي عمل مي كند ولي از لحاظ ساختار متفاوت است. امروزه با توجه به مزاياي متعدد خودروهاي فرمان برقي در قياس با خودروهاي داراي فرمان¬هاي هيدروليكي و مكانيكي، بيشتر خودروسازان به استفاده از اين سيستم روي آورده اند تا جايي كه در سال 2007 بيش از 60درصد خودروهايي كه د اروپا به فروش رفته اند، سيستم فرمان برقي داشته اند.
    از مزاياي سيستم را الكتريكي مي وان به افزايش سرعت، عملكرد بهتر فرمان و حفظ تعادل خودرو در انحراف ها اشاره كرد كه باعث فرمان پذيري آسانتر بهخصوص هنگام پارك خودرو ميشود و با توجه به ارتباط مدار الكتريكي با حسگرها و ECU، اين سيستم بسيار سريع و هوشمندانه عمل ميكند. از مزاياي سيستم فرمان برقي نسبت به فرمان هيدروليك مي توان بهبود و كاهش مصرف سوخت خودرو (حدود 5درصد) و تقويت فرمان در سرعت هاي پايين و كاهش قدرت فرمان در سرعت هاي بالا را نام برد. در سيستم فرمان برقي تنها زماني كه فرمان مي چرخد انرژي مصرف ميشود؛ در حالي كه در سيستم فرمان هيدروليك، پمپ هيدروليك صرف نظر از چرخش فرمان، به صورت دائم كار ميكند و حدود 5 اسب بخار از توان خودرو صرف توليد دبي و پمپاژ دائمي روغن هيدروليك در مدار مي شود. ماكزيمم قدرت فرمان هيدروليك در سرعتهاي بالاست كه بيشترين دبي توسط پمپ توليد ميشود؛ درحالي كه در سرعتهاي بالا كمترين نيرو براي چرخش فرمان مورد نياز است. وزن خودرو نيز در سيستم فرمان برقي به علت حذف اتصالات هيدروليك، پمپ، پولي و … حدود 4 تا 6 كيلوگرم كمتر از خودروي مجهز به سيستم فرمان هيدروليك است همچنين حذف روغن هيدروليك و غير قابل چرخش بودن اين روغن باعث كاهش اثرات مخرب زيست محيطي آن مي شود و مشكلات ناشي از ايرادهاي مربوط به نشتي هاي روغن از اتصالات نيز در اين سيستم برطرف شده است. برخي مزايا در جدول شماره 1 به اختصارآورده شده است.
    اجزاي اصلي سيستم فرمان برقي خودرو شامل موتور الكتريكي با جريان مستقيم(DC)، كنترل يونيت، ميله پيچشي و حسگر گشتاور است كه در ادامه به نحوه عملكرد اين سيستم مي پردازيم.
    انواع سيستم هاي EPS با توجه به محل قرار گرفتن موتورالكتريكي تعريف ميشوند. موتور الكتريكي روي محور فرمان، پينيون، رك و يا به صورت تركيبي با پمپ هيدروليك قرار دارد. معمولا در مدلهاي جديد از نوع فرمان برقي با نصب موتور الكتريكي روي محور فرمان به جاي نصب روي جعبه فرمان استفاده ميكنند.

    در سيستم فرمان برقي ميله پيچشي به محور فرمان متصل است و از طريق حسگر گشتاور متصل به ميله پيچشي، مقدار گشتاور مقاومي كه بر اثر چرخش فرمان بين چرخ هي خودرو و نيروي پيچشي فرمان اعمال ميشود، اندازه گيري مي گردد و براساس آن به سيگنال الكتريكي تبديل و به ECU ارسال ميشود. ECU هم براساس دادههاي ارسالي از حسگر گشتاور و سرعت خودرو، مقدار نيروي اعمالي لازم به موتور الكتريكي DC را تعيين ميكند.
    ميله پيچشي جزئي از محور فرمان است و هنگام فرمان گيري از خودرو تحت دو گشتاور، يكي گشتاور ورودي از طرف غربيلك و ديگري گشتاور عكس العملي وارده از سمت تاير قرار مي گيرد. دو حسگر براي اندازه گيري مقدار نيروي پيچشي و تبديل آن به سيگنال الكتريكي و خروجي ولتاژ (متناسب با مقدار پيچش) وجود دارد. هر حسگر به صورت coil در شكل نشان داده شده است. بر اثر چرخش رينگ هاي متصل به شفت، القاي مغناطيسي دركويل ها ايجاد و به سيگنال الكتريكي تبديل مي شود كه در شرايط بدون اعمال گشتاور ولتاژ 2.5 ولت را توليد مي كند. وقتي پيچش اتفاق نمي افتد ميزان اختلاف ولتاژ خروجي حسگرها صفر و محدوده ولتاژ خروجي مجموعه دو حسگر صفر تا 5 ولت است. مطابق شكل وقتي فرمان به سمت چپ يا راست مي پيچد همزمان در يك حسگر ولتاژ خروجي افزايش مي يابد و در حسگر ديگر كاهش ولتاژ خروجي اتفاق مي افتد. هر چه اختلاف بين خروجي ولتاژ حسگرها بيشتر باشد نيروي اعمالي بيشتري در موتور الكتريكي توليد مي شود و در صورت معكوس شدن ولتاژ جهت چرخش موتور الكتريكي تغيير مي كند.ECU براساس سيگنالهاي مختلفي كه از حسگرهاي گشتاور و سرعت دريافت مي كند و با لحاظ وضعيت خودرو در آن لحظه مقدار دور لازم براي چرخش را به موتور الكتريكي ارسال مي كند و موتور الكتريكي DC توسط يك چرخ دنده گشتاور موتور الكتريكي را به محور فرمان انتقال مي دهداين سيستم كه مكانيزم كاهش نام دارد نيروي اعمالي موتور را به پينيون شفت انتقال مي دهد. اين مكانيزم شامل يك چرخ دنده مارپيچي و يا حلقوي است كه ارتباط بين پينيون محور فرمان و پينيون چرخ دنده اي متصل به شفت موتور را برقرار و نيروي موتور را به پينيون شفت منتقل مي كند. به اين ترتيب پينيون شفت به چرخش در مي آيد تا گشتاور مقاوم ايجاد شده در ميله پيچشي به صفر برسد.
    ECU داراي سه مد عملياتي است:1- مد كنترلي نرمال: زماني كه فرمان به چپ و راست مي پيچد و نيروي كمكي با توجه به ميزان گشتاور ورودي در حسگر گشتاور اعمال مي شود. 2- مد كنترلي بازگشت: زماني كه فرمان به طور كامل پيچيده است نيروي كمكي در جهت برگشت ايجاد مي كند. 3- مد كنترلي ميراكننده: سرعت خودرو را با هدف بهبود احساس سواري و جذب تنش هاي وارده از جاده به چرخ ها تغيير مي دهد.
    زماني كه فرمان تا انتها مي چرخد كنترل يونيت نيروي كمكي را كاهش مي دهد تا از آسيب ديدن موتور الكتريكي جلوگيري كند همچنين در صورت وجود هرگونه خطا، سيستم به طور خودكار از حالت برقي به مكانيكي تغيير مي كند و چراغ اخطار روشن ميشود كه بايد با استفاده از نرم افزار و دستگاه عيب ياب، ايراد برطرف شود.
    بيشترين نيرو توسط موتور الكتريكي هنگامي اعمال ميشود كه خودرو در سرعت پايين حركت كند و روي يك سطح با اصطكاك بالا فرمان با سرعت چرخانده شود. در شرايطي كه سطح جاده داراي اصطكاك كمي باشد نيروي كمتري توسط موتور الكتريكي اعمال و از انحراف خودرو جلوگيري ميشود. عواملي چون فشار باد تاير، سطح جاده، سرعت خودرو و … بر مقدار نيرويي كه بايد راننده براي چرخش فرمان اعمال كند تأثير نخواهد داشت و در شرايط اضطراري كه فرمان به سرعت چرخانده ميشود با توجه به اهميت گشتاور مقاوم بين تاير و نيروي وارده به غربيلك، خودرو در مسير مستقيم بدون انحراف به حركت خود ادامه ميدهد.
    سيستم فرمان برقي معمولا با ولتاژ 12ولت و ماكزيمم مصرف 80 آمپر و متوسط توان0.1 كيلووات كار ميكند

  39. 2010/07/08 در 15:34

    سلام چرا خودروي مزدا3 تو تير ماه اينقدر ارزون بوده در صورتي كه ما الان خيلي اونو گرونتر خريديم

  40. 2010/07/08 در 15:39

    بازم سلام . راستي چرا ضبط مزدا3 MP3 نميخونه فقط CD A ميخونه؟

  41. سناتور
    2010/08/03 در 08:55

    باسلام به دوستان عزیز
    اینقدر مزدا3 کردید ، خریدیم خوب بود ، حالا به شما پیشنهاد می کنم حتما به هیوندای (سوناتا ) 2010 هم سری بزنید پشیمون نمی شید .یک هفته پیش مزدا روفروختم با 3 میلیون یه سوناتا خریدم خیلی حال میده ، حتماً امتحان کنید.

Comment pages
  1. 2009/12/22 در 17:46
  2. 2010/02/26 در 10:34
  3. 2010/04/05 در 16:58
  4. 2010/04/21 در 16:01
دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: