خانه > نمایشگاه ها, اخبار خارجی > آغاز به کار نمایشگاه خودرو پاریس – Paris Motor Show 2008

آغاز به کار نمایشگاه خودرو پاریس – Paris Motor Show 2008

نمايشگاه بين‌المللي خودرو پاريس پنج‌شنبه گذشته با رونمايي خودرو سيتروئن پيكاسو و سخنراني كريستين استرف مديرعامل گروه پژو سيتروئن در جمع خبرنگاراني از سراسر دنيا از جمله ايران به طور رسمي گشايش يافت.

دو سال قبل و در آخرين دوره از اين نمايشگاه یک و نیم ميليون نفر از سراسر جهان از نمايشگاه مذكور ديدن كردند اين در حالي است كه بسياري از شبكه‌هاي خبري فرانسه همزمان با رونمايي نمايشگاه پاريس عنوان كرده‌اند كه جو بسيار بدي كه هم اكنون بر صنعت خودروسازي جهان حاكم است، نمايشگاه بين‌المللي خودرو پاريس را نيز تحت تاثير قرار داده است. تلاش شركت‌هاي خودروساز براي توليد خودروهاي ارزان قيمت با مصرف سوخت كمتر و پاك‌تر همزمان با افزايش قيمت سوخت و رغبت مصرف‌كنندگان به استفاده از اين نوع خودروها، وضعيت جديدي را براي اين صنعت رقم زده است. اين در حالي است كه بسياري از شركت‌هاي خودروساز از احتمال كاهش توليد خبر داده‌اند به طوري كه رنو با توجه به حذف فرصت‌هاي شغلي در اين شركت، اعلام كرده كه قادر به توسعه فن‌آوري‌هاي گران قيمت نيست. اوضاع بحراني سوخت در آمريكا و تاثير آن بر صنعت خودروسازي اين كشور خيلي زودتر از آنچه كه كارشناسان پيش‌بيني مي‌كردند به اروپا سرايت و وضعيت جديدي را براي خودروسازي‌هاي اين قاره سبز به وجود آورده است.

در هر حال نمايشگاه بين‌المللي خودرو پاريس كه قدمتي 110ساله دارد همچون سال‌هاي گذشته با شكوه و عظمت خاصي برگزار شد. در اين نمايشگاه خبرنگاران ايراني نيز به ابتكار شركت‌هاي ايران‌خودرو و پژو حضور يافته‌اند تا اخبار و گزارش‌هاي خود را از اين رويداد مهم خودرويي به رسانه‌هاي كشور منتقل سازند.

پاریس در سال 1898 میلادی اولین میزبان نمایشگاه خودرو در جهان بود. از آن زمان تاکنون برگزاری نمایشگا‌ه‌‌‌هاي خودرو در جهان مرسوم شد و هر دو سال یک‌بار در پاریس این حادثه بزرگ صنعت خودرو تکرار مي‌‌‌‌شود. مدل‌‌‌هاي تازه‌‌اي که در این نمایشگاه عرضه مي‌‌‌‌شوند قبل از اینکه به معرض دید عموم گذاشته شوند مورد آزمایش قرار مي‌‌‌‌گیرند. یکی از ساده‌‌ترين آزمایش‌‌‌هايی که روی خودرو‌‌‌هاي موجود در نمایشگاه انجام مي‌‌‌‌شود، این است که باید مسافت بین ورسای تا پاریس را با این خودروها طی کرد تا صحت و سلامت فنی خودرو تضمین شود. تا سال 1922 میلادی تنها خودرو‌‌‌هاي تولیدی فرانسه یعنی خودرو‌‌‌هاي تولید شده توسط شرکت‌‌‌هاي پژو، رنو و سیتروئن مي‌‌‌‌توانستند تولیدات خود را به بازار عرضه کنند. در فاصله سال‌هاي 1939 تا حدود سال 1946 میلادی این نمایشگاه تعطیل شد. در این سال‌ها درگیری جنگ‌‌‌هاي جهانی و مشکلات اقتصادی پیرامون آن سبب شد تا توليد‌کنندگان سرمایه‌‌گذاري کافی در این زمینه انجام ندهند و فضا برای برگزاری نمایشگاه مناسب نباشد. بالاخره در سال 1948 میلادی یعنی بعد از بازگشتن صلح به اقتصاد جهانی و پشت سر گذاشته شدن جنگ جهانی دوم دوباره مدل‌‌‌هاي تازه خودرو‌‌‌هاي فرانسوی به بازار عرضه شد. در فاصله دهه 1960 تا 1970 میلادی بود که نمایشگاه خودروی پاریس میزبان خودروی پورشه 911، پلی مواث باراکودا و در نهايت فولکس واگن گلف بود. این اولین باری بود که تولیدات غیر فرانسوی به نمایشگاه راه یافت و عرضه آن سبب شد تا فروش این محصولات در جهان افزایش یابد. از طرف دیگر اعتبار بیشتري برای نمایشگاه پاریس به ارمغان آورد و سبب شد تا با دیگر نمایشگاه‌‌‌هاي بر پا شده در جهان متفاوت باشد. اما تا سال 1976 میلادی هنوز ورود تولیدات غیر فرانسوی به این نمایشگاه آزاد نشده بود.

در سال 1976 میلادی تصمیم گرفته شد که نمایشگاه خودروی پاریس به یک نمایشگاه بین‌‌المللي تبدیل شود و تولیدات تمامي‌‌ ‌‌شرکت‌‌‌هاي خودروسازی جهان در آن به نمایش گذارده شود. در سال 1988 میلادی این نمایشگاه که پیش از این نمایشگاه موتور پاریس نام داشت عنوان امروزی خود یعنی نمایشگاه خودروی پاریس را به خود اختصاص داد. در سال‌هاي اخیر این نمایشگاه از اعتبار بسیار زیادی در جهان برخوردار شده است که یکی از دلایل آن قدمت زیاد آن در جهان و دلیل دیگر آن معرفی مدل‌‌‌هاي تازه خودرو برای اولین بار در این نمایشگاه است. در نمایشگاه خودروی پاریس در سال 2008 میلادی انواع خودروها به نمایش گذاشته شده است. انواع خودروها از خودرو‌‌‌هاي کوچک و اسپرت که میزان مصرف سوخت در آنها پایین است تا خودرو‌‌‌هاي بسیار گران قیمت و لوکسی که کسی به میزان مصرف آنها توجه و دقتی ندارد. در این نمایشگاه شرکت تویوتا برای اولین بار خودروی هیبریدی خود را به معرض نمایش گذاشته که قیمت پایه آن 20 هزار دلار امریکا است.

نماینده شرکت هوندا در این مورد مي‌‌‌‌گوید: ما خودروی هیبریدی خاصی تولید کردیم که به دلیل قیمت پایین بتواند وارد زندگی تمام مردم شود. خودرویی که بتواند تمام‌دارندگان خودرو را به سمت خرید آن و به دنبال آن کاهش مصرف سوخت هدایت کند. در میان خودرو‌‌‌هاي گران‌قیمتی که به این نمایشگاه آمده‌اند، مي‌‌‌‌توان به خودروی مدل کالیفرنیا تولید شده توسط شرکت فراری و سری هفتم خودروی بی.ام.دبلیو سال 2009 اشاره کرد. این دو خودرو گران‌‌ترين خودرو‌‌‌هاي نمایشگاه هستند.

بعد از آنها مي‌‌‌‌توان به تولیدات شرکت‌‌‌هاي مرسدس بنز، Audi و تولید شرکت نیسان اشاره کرد. بر طبق گزارش ارائه شده توسط سایت نمایشگاه شرکت شورلت خودروی مدل ولت و شورلت کروز خود را به نمایشگاه فرستاده است. شرکت خودروسازی Audi چندین مدل را به نمایشگاه ارائه کردکه از جمله آنها مي‌‌‌‌توان به Audi RS6 ، Audi A6، Audi S4 اشاره کرد. سری سه و هفت شرکت بی ام دبلیو، مدل‌‌‌هاي پانامرا و cayenne S Transsyberia 2010 تولیدی پورشه ، اوندلیوس تولیدی رنو و مدل پیکسو تولید نیسان از دیگر خودرو‌‌‌هايی هستند که در این نمایشگاه خودرو به معرض نمایش گذاشته شده اند. در روز دوم اکتبر مدل هاچ بک مگان تولیدی رنو، مدل Soul2009 تولیدی کیا، مدل‌‌اي 20 تولید هیوندای، مدل اینسایت کانسپت تولید هوندا از دیگر مدل‌‌‌هاي موجود در نمایشگاه بودند.

بر طبق گزارش‌‌‌هاي موجود کیفیت تولیداتی که در این نمایشگاه به مصرف‌كنندگان ارائه مي‌‌‌‌شود نسبت به سال‌هاي گذشته بالاتر است و بر شمار خودرو‌‌‌هاي هیبریدی و خودرو‌‌‌هايی که میزان مصرف سوخت کمتری دارند افزوده شده است.در این نمایشگاه بیشتر از 20 خودروی هیبریدی عرضه مي‌‌‌‌شود که برخی از آنها در سال 2010 میلادی به بازار مصرف ارائه خواهد شد و برخی بعد از اتمام نمایشگاه بر‌‌اي فروش به بازار فرستاده مي‌‌‌‌شود. به همین دلیل این نمایشگاه نه تنها ازنظر تولید‌كنندگان بلکه از نظر مصرف‌كنندگان نیز بسیار مهم است و نمي‌‌‌‌توان آن را با نمایشگاه ه‌‌‌هاي دیگر از قبیل نمایشگاه خودروی فرانکفورت آلمان و نمایشگاه خودروی توکیو مقایسه کرد.

© منبع خبر

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: