خانه > اخبار داخلی > ابتکار تازه هیوندای برای تبلیغ در ایران

ابتکار تازه هیوندای برای تبلیغ در ایران

كره‌اي‌ها سال‌هاست سهم قابل توجهي از بازار خودروي ايران را تصاحب كرده‌اند و حالا سريال تلويزيوني 100 قسمتي براي مردم ايران تهيه كرده‌اند تا همان خودروهاي صادراتي را در آن نمايش دهند؛ بلكه مشتريان محصولاتشان در ايران زيادتر شود!

هیوندای آزرا 2009

هیوندای آزرا 2009

خودروسازان با ذكاوت كره‌اي به جاي تبليغ مستقيم محصولاتشان كه البته براي اين كار بايد ميليون‌ها دلار به رسانه ملي كشورمان هزينه تبليغ پرداخت كنند، در يك اقدام فوق‌العاده هوشمندانه با هزينه كاملا جزئي سفارش ساخت سريال بلند تلويزيوني با تم اجتماعي- خانواده‌اي (سريال مورد علاقه خانواده‌هاي ايراني) به فيلم‌ساز كره‌اي داده‌اند و از همه جالب‌تر اينكه همين سريال را براي پخش به ايران فروخته‌اند.

به نظر مي‌رسد تا اينجاي كار كره‌اي‌ها نه‌تنها براي تبليغ از طريق رسانه ملي، به ايران پولي پرداخت نكرده‌اند؛ بلكه هزينه پخش سريال را هم گرفته‌اند.اما سريال كره‌اي «متشكرم» كه دو روز در هفته از شبكه تهران در پرمخاطب‌ترين ساعت ممكن پخش مي‌شود ضعيف‌ترين سناريو را داراست و سوژه تكراري فيلم‌هاي آسياي شرقي را دنبال مي‌كند. در هر قسمت اين سريال حداقل دو نوع از خودروهايي كه در حال حاضر در خيابان‌هاي تهران تردد مي‌كند و جريان صادرات آنها به ايران برقرار است به نمايش در مي‌آيد.كارگردان سريال متشكرم با سفارش‌هايي كه (احتمالا) از مديران شركت هيونداي دريافت كرده كاراكترها را در سريال به گونه‌اي تعريف كرده كه صاحبان خودروهاي آزرا و سانتافه اغلب پزشك، خوش‌تيپ، لاغر با موهاي صاف و بلند هستند و شخصيت‌پردازي آنها نيز طوري انجام شده كه آدم‌هاي مثبت سريال همين رانندگان خودروها هستند.


ابتكار خودروساز كره به دليل آنكه با تلاش فكري عملياتي شده توانسته به راحتي به تلويزيون تهران راه پيدا كند و از سخت‌ترين فيلترها براي پخش هم عبور كرده تا به خانه ميليون‌ها خانوار ايراني برسد. (البته اگر فرض كنيم سريال درجه 8 متشكرم فقط در تهران پخش مي‌شود.) اما صرفنظر از پرسشي كه مي‌توان براي رسانه ملي طرح كرد مبني بر اينكه «چگونه وقتي براي خودروهاي ايراني به نمايش در آمده در سريال‌ها آرم خودرو با هدف جلوگيري از تبليغ رايگان با ابزارهاي ابتدايي هك مي‌شود تا مثلا مردم نفهمند زانتيا يا پژو متعلق به كدام شركت است، اما براي پخش سريال‌هاي خارجي فكري براي تبليغ رايگان كالاهاي خارجي نمي‌شود؟»؛ يك سوال اساسي را بايد دو خودروساز مطرح كشور پاسخ دهند: «شما براي تبليغ محصولاتتان تا چه حد برنامه و استراتژي داريد؟»

آيا اصلا خودروسازان كشورمان نيازي به تبليغ دارند؟

پرسش مهم‌تري كه اهميت طرح آن براي ايران خودرو و سايپا صدچندان است اينكه آيا با پخش چند قسمت از سريال كره‌اي متشكرم مديران اين دو شركت داخلي به سناريوي پشت پرده و احتمالا ارتباط از پيش تعريف شده بين هيونداي و عوامل كره‌اي سريال پي نبرده‌اند؟

با توجه به همه حقايق گفته شده درباره اثرات سوئي كه سريال كره‌اي متشكرم مي‌تواند در كشور ما به همراه داشته باشد، به نظر مي‌رسد پخش اين سريال بدون محتوا بايد مورد تجديدنظر اساسي قرار بگيرد. سرانجام اينكه اگر يك كشور خارجي به اين نتيجه برسد كه مي‌تواند در لفاف يك سريال تلويزيوني به شعور مخاطبان ايراني توهين كند تا محصول خود را تبليغ كرده و راه صادرات آن را هموارتر سازد.اين موضوع براي مسوولين كشورمان بايد بسياربسيار مهم و البته قابل پيگيري باشد. چرا كه جلوي ضرر از هر كجا گرفته شود منفعت است.

© فرید قدیری – دنیای اقتصاد

دسته‌ها:اخبار داخلی
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: