خانه > اخبار داخلی > جزئیاتی از رونمایی نوند (X12) ایران خودرو

جزئیاتی از رونمایی نوند (X12) ایران خودرو

«قيافه اش چيني نيست ولي چيني ها براي آن مي ميرند. از 206 صندوقدار کمي بزرگ تر است، پورشه در تيونيگ و ساخت اکسل آن نقش داشته و بدنه در ايتاليا طراحي شده البته اسپانيا هم در برخي کارهاي طراحي و مهندسي و تست خودرو از دو سال پيش کمک کرده است.»

نوند ؛ دومین خودرو با برند ملی ایران خودرو

نوند ؛ دومین خودرو با برند ملی ایران خودرو

«نوند» دومين خودروي ملي ايران خودرو با مشخصات بالا است (به نقل از قائم مقام ايران خودرو) که هفته جاري با حضور رئيس جمهوري از آن رونمايي خواهد شد.

تيزرو، خبرگير، خبرآور و پيک در فرهنگ معين و اسب تيزرفتار و اسب تيزفهم بادپاي بزين در فرهنگ دهخدا معاني واژه «نوند» هستند که ايران خودرو در کنار «سمند» اين نام را براي دومين حضور ملي خود انتخاب کرده است. «سمند» نامي بود که گفته مي شود سيدمحمد خاتمي براي نخستين خودرو ملي کشور برگزيد. در فرهنگ معين «سمند» اسبي است که رنگش رو به زردي گراييده.

«نوند» که پيش از اين با نام X12 معروف شده بود خودرويي است که در اوايل دهه 80 پس از آنکه سمند رونمايي شد با عنوان پروژه «نيوپيکان» يا «پيکان جديد» به رهبري حميدرضا کاتوزيان رئيس فعلي کميسيون انرژي مجلس کليد خورد اما با گماشته شدن منوچهر منطقي به مديرعاملي ايران خودرو اين پروژه متوقف شد تا منطقي در اولين گام کاتوزيان را که بعدها به عنوان نماينده تهران به مجلس راه يافت يکي از منتقدان جدي خود کند و کاتوزيان در نقد او بگويد؛ «آقاي منطقي عرضه مديريت يک دبستان را ندارد چه برسد به ايران خودرو.» منطقي به جاي پيگيري نيوپيکان طراحي و ساخت پژو 206 صندوقدار را در پيش گرفت که اين پروژه چند 10 ميليارد توماني در نهايت اواخر سال 84 رونمايي و توليد انبوه آن شروع شد. با پايان يافتن پروژه ساخت 206 صندوقدار اين شرکت پرونده خاک خورده نيوپيکان را از قفسه ها بيرون کشيد تا با نام X12 پروژه يي را آغاز کند که قصدش گرفتن سهم بازار خودروهاي «نيمه ارزان، نيمه گران» باشد و قشر متوسط بتواند از آن استفاده کند. اين خودرو در اسفندماه سال گذشته آماده رونمايي بود و حتي زمان و مکان آن نيز مشخص شده بود که يکباره برگزاري مراسم با مخالفت وزارت صنايع و معادن روبه رو و قرار شد رونمايي از اين خودرو در ارديبهشت ماه 88 صورت گيرد تا با نزديک شدن به انتخابات آسان تر از اين پروژه به عنوان دستاورد دولت نهم ياد شود. از سويي فرصت کافي براي برکناري منطقي نيز فراهم آيد تا مراسم رونمايي اين خودرو کاملاً «دولت نهمي» برگزار شود. احمدي نژاد در حالي قرار است پرده از روي «نوند» بردارد که گفته مي شود منوچهر منطقي نيز در اين جلسه حضور خواهد يافت تا رئيس جمهوري از وي تقدير کند، اما شنيده ها حاکي است وي از حضور در اين مراسم سر باز خواهد زد تا به اين صورت راه خود را از دولت نهم جدا کرده باشد. مهرداد بذرپاش، علي اکبر محرابيان، اعضاي هيات مديره سايپا و احتمالاً تيم تبليغاتي احمدي نژاد در اين مراسم حضور مي يابند تا در کنار جشن خودکفايي سيمان و فولاد، توليد دو خودرو نوند و مينياتور را به پرونده دولت نهم الصاق کنند. «مينياتور» نامي فرنگي با املاي غلط است؛ خودرويي که بذرپاش آن را صد درصد ايراني دانسته و همراه با خود يدک مي کشد. املاي مينياتور توسط سايپا به صورت «Miniator» نوشته شده اما مراجعه به فرهنگ لغات معتبر نشان مي دهد املاي مينياتور در سايپا اشتباه و صحيح آن «Miniatur» است.


نوند چگونه خودرويي است

اين خودرو در کلاس بين B و C توليد شده که پلت فورم (موتور، سيستم تعليق و ترمز) مورد استفاده براي ساخت همان پلت فورم 206 است با اين تفاوت که براساس اظهارات مجيد شيخاني قائم مقام ايران خودرو که چندي پيش با ايسنا گفت وگو کرده بود قرار است روي اين خودرو موتور FE7 (موتور ملي بنزيني و گازسوز) با دو حجم 1700 و 1600 سي سي و موتورهاي ديزلي براي آن تعريف شده است. گيربکس نوند در شرکت نيرومحرکه توسعه يافته که مشاوران آلماني در طراحي آن مشاوره داده اند. پورشه هم براي سازگار کردن اکسل جديد اين خودرو و تيونيگ آن نيز به ايران خودرو کمک کرده است. سيستم تعليق هم در ايران خودرو به طراحي رسيده اما اتاق نوند و تزئينات داخلي آن با کمک ايتاليايي ها در مرکز تحقيقات ايران خودرو طراحي شده است. «نوند» در دو مدل توليد خواهد شد که گفته مي شود قيمت يک مدل آن حدود دو ميليون براي رقابت با مينياتور و مدل بعدي حداکثر تا 12 ميليون قيمت خواهد داشت به طوري که نوند معمولي حدود 10 و نوند اتوماتيک حدود 5/11 ميليون تومان قيمت گذاري شده است. ظاهراً کيسه هوا براي دو سرنشين جلو و ترمز ضدقفل (ABS) نيز از قطعات اصلي و نه آپشن براي اين خودرو است. پروژه ساخت خودروهاي ملي در دهه 70 پس از آنکه وضع ارزي کشور بهبود يافت در ايران خودرو با سرمايه گذاري 800 ميليارد توماني آغاز شد تا اين شرکت اوايل دهه 80، نخستين خودرو ملي کشور را به توليد برساند و از سيدمحمد خاتمي رئيس جمهور وقت بخواهد براي رونمايي آن به ايران خودرو برود. اما ظاهراً استفاده از عنوان «ملي» براي اين خودرو خاتمي را با ترديد مواجه کرده و باعث مي شود وي از حضور در اين مراسم خودداري کند. منوچهر غروي مديرعامل وقت ايران خودرو نيز که در انتخابات دوم خرداد سال 76، علناً از علي اکبر ناطق نوري حمايت کرده بود، اعلام مي کند اگر رئيس جمهوري براي رونمايي اين خودرو شرکت نکند شخصاً از «سمند» پرده برخواهد داشت. اين تهديد شايد باعث شد تا خاتمي در مراسم رونمايي از سمند شرکت کند اما هرگز نام خودرو ملي را براي سمند استفاده نکرد. محمود احمدي نژاد نيز بيست و سوم آذرماه به يک رونمايي دعوت مي شود اما به دعوت مهرداد بذرپاش. او به بذرپاش جوان اعتماد کرده و در سخنراني خود از جمله معروف «خودرو صد درصد ايراني» را به کار مي برد و بارها اين توان را به رخ دشمنان مي کشد غافل از اينکه مينياتور سايپا روي پلت فورم پرايد ساخته شده، موتور آن را آلماني ها ساخته اند و در طراحي بدنه از ايتاليايي ها کمک گرفته و نام آن را خودرو صد درصد ايراني گذاشته اند.

مينياتور و نوند دو خودرويي هستند که اواخر دهه 70 يا اوايل دهه 80 کليد خوردند اما به سبب غيراقتصادي بودن متوقف شدند تا خودروسازها به جاي روي آوردن به ساخت خودروهاي ملي سراغ پروژه هاي مشترکي همچون ال- 90 بروند که با روي کار آمدن دولت نهم ناگهان ورق برگشت؛ پروژه ال- 90 به حالت تعليق درآمد و ساخت خودروهاي ملي دوباره در دستور کار قرار گرفت اما اينکه آيا انجام چنين پروژه هايي براي دو بنگاه بزرگ اقتصادي کشور و سهامداران آن سودي به همراه دارد يا خير، پرسشي است که هنوز پاسخ مناسبي به آن داده نشده است و معلوم نيست آيا مينياتور و نوند کشور را در مسير خودروساز شدن قرار خواهند داد يا خير. از سويي ظرفيت و کشش بازار خودرو داخلي به گفته بسياري از صاحب نظران و براساس مطالعات صورت گرفته سالانه چيزي حدود 2/1 ميليون دستگاه است که از اين ميزان سمند به عنوان نخستين خودرو ملي کشور تنها 80 هزار دستگاه (6/9 درصد) از خودروهاي ساخت داخل سهم دارد چرا که بيشتر خودروهاي ساخت داخل محصولات تحت برند کياموتورز کره و پژو فرانسه است و هنوز خودرو ملي پس از گذشت شش سال نتوانسته سهمي همچون پيکان و پرايد را در بازار به خود اختصاص دهد. حال پرسش اينجاست که آيا با توجه به برنامه کاهش تعرفه واردات خودرو و وجود محصولاتي همچون پژو 206، تندر 90، ريو و… آيا خودروسازهاي کشور با آوردن هوو براي ساير محصولات خود مي توانند اصل اقتصادي بودن را در بنگاه هاي خود سامان دهند؟

© علیرضا بهداد – روزنامه اعتماد

پی نوشت : خودروی X12 ایران خودرو با نام «رانا» رونمایی شد ؛ معرفی رانا ایران خودرو

  1. alir1369
    2009/04/14 در 07:47

    بله ، انر‍ژي هسته اي رو هم آمريكايي ها براي ما مي برند جلو !!

  2. 2009/04/14 در 18:25

    🙂 این عکسی که ازش زد واقعیت داره ؟؟؟؟

  3. 2009/04/14 در 22:26

    بله موتور ۲۰۶ با بدنه سمند با چراغهای پیکان و با ترمز دستی وانت پیکان و…
    ما با این سمبلیزیشن تا کره ماه هم خواهیم رفت!

  4. آرمین
    2009/04/18 در 18:02

    نیسته نوند هم نامش ایرانی هم پلت فرمش
    به این آمار توجه کنید
    ایران خودرو سالهاست از فروش خودروی پژو 405 داره می خوره خودرویی که از من و شما پیر تر و قدیمی تر
    نکته جالب اینجاست
    پژو آردی خودرویی با پلت فرم و داشبورد و اتاق پژو 405
    پژو روآ خودرویی با پلت فرم و داشبورد و اتاق پژو 405
    پژو slx خودرویی با پلت فرم و داشبورد و اتاق پژو 405 و موتور تغییر یافته
    پژو پارس خودرویی با پلت فرم و داشبورد 405
    سمند خودرویی با پلت فرم 405
    معلوم نیس روح سر گردان این خودروی پر استهلاک قدیمی تا کی می خواد روی جاده های ایران بچرخه
    مثل اینکه حالا نوبت 206

  1. 2009/04/15 در 16:03
دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: