خانه > نمایشگاه ها, اخبار خارجی > آغاز به کار سیزدهمین نمایشگاه خودروی شانگهای

آغاز به کار سیزدهمین نمایشگاه خودروی شانگهای

سه شرکت خودروسازی دایملر، نیسان موتور و ﭘورشه که هریک به دلیل مشکلات مالی جهانی از شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی امتناع مي‌کردند، در نمایشگاه بین‌المللی شانگهای حاضر شده اند.

Auto Shanghai 2009

Auto Shanghai 2009

طبق گزارش‌های موجود رشد فروش خودرو در کشور چین و نزدیک شدن شمار خودروهای فروخته شده در هر سال به رکورد ایالات متحده آمریکا، خودروسازان بزرگ را به سمت این بازار روانه کرد. رایکون زیا یکی از تحلیل گران بازار خودرو با اشاره به اینکه اغلب شرکت‌های بزرگ خودروسازی برای شرکت در نمایشگاه خودروی شانگهای اعلام آمادگی کرده‌اند، گفت: این نمایشگاه از روز بیستم آوریل در شانگهای برگزار می‌شود و با توجه به بزرگی بازار خودروی این کشور و ﭘتانسیل بالای آن تمامی خودروسازان بزرگ در آن حضور خواهند داشت. نمایشگاه خودروی شانگهای یک رقیب بسیار خوب برای نمایشگاه دیترویت خواهد بود و جدیدترين خودروهای شرکت‌های بزرگ در آن به نمایش گذاشته می‌شود.

بازار خودروی چین در ماه‌های اخیر با رشد قابل‌توجهی همراه بوده است. شرکت جنرال موتورز آمریکا که در ماه مارس کاهش 45‌درصدی فروش را در بازار آمریکا تجربه کرده بود، اعلام کرد كه رکورد بی‌سابقه فروش در چین را شکسته است. شرکت‌های تویوتا موتور و هوندا موتور نیز که در این بازار فعالیت می‌کنند، از عملکرد خود بسیار راضی بودند و انتظار بیشتر شدن نرخ رشد در سال‌های آتی را دارند. وانگ زی یکی از مسوولان برگزاری این نمایشگاه در مورد شمار شرکت‌کنندگان و شرایط برگزاری نمایشگاه می‌گوید: در نمایشگاه امسال بیشتر از 1500 شرکت خودروسازی از سراسر دنیا شرکت می‌کنند که این بیشترین شمار شرکت‌کنندگان از سال 1985 میلادی – سال آغاز برگزاری نمایشگاه در شانگهای- تاکنون خواهد بود. انتظار می‌رود طی نه روزی که این نمایشگاه برگزار می‌شود، بیشتر از 600‌هزار نفر از آن بازدید کنند که این هم رکوردی بی سابقه برای ما خواهد بود.


رشد بازار چین

طی یک دهه گذشته فروش خودرو در کشور چین سالانه 20‌درصد رشد کرد و همین مساله سبب شد تا چین دومین بازار فروش خودروهای تولیدی جنرال موتورز و فولکس واگن باشد. اولین بازار این شرکت‌های خودروسازی کشورهای متبوع آنها است. از طرف دیگر ﭘتانسیل بالای بازار چین سبب شده است تا شمار بیشتری از خودروسازان برای ورود به اين بازار ابراز تمایل کنند زیرا با توجه به رشد یک دهه اخیر بازار خودرو در چین هنوز شمار مالکان خودرو در این کشور یک سوم استاندارد مالکیت خودرو در دنیا است. نسبت مالکان خودرو به جمعیت چین در سال 2008 میلادی معادل نسبت مالکان خودرو به جمعیت ژاپن در سال 1965 و نسبت مالکان خودرو به جمعیت کشور آمریکا در سال 1925 میلادی بود.

مطالعات نشان می‌دهد فروش خودروهای سواری در چین درماه مارس سال جاری 10‌درصد رشد کرده و به 772‌هزار و 400 دستگاه رسيده است. یکی از دلایل رشد فروش در چین سیاست دولت در ارائه یارانه به ساکنان شهرهای چین و کاهش نرخ مالیات بر خرده فروشی در این کشور بود. این در حالی است که در ماه مارس فروش خودروهای سواری شخصی در آمریکا 37‌درصد و در کشور ژاپن 32‌درصد تنزل یافته بود.

مرکز مطالعات بازار خودروی چین ﭘیش‌بینی می‌کند مجموع خودروی فروخته شده در این کشور در سال 2009 میلادی به بیشتر از 10میلیون دستگاه خواهد رسید، در حالی که شمار خودروهای فروخته شده در آمریکا در این سال تنها 7/9میلیون دستگاه خواهد بود.شایان ذکر است در سال 2008 میلادی 2/13میلیون دستگاه خودرو در آمریکا فروخته شده و با توجه به مشکلات اقتصادی دنیا انتظار می‌رفت در سال جاری میلادی 7/10میلیون دستگاه خودرو فروخته شود. ولی با توجه به تعمیق بحران اقتصادی آمریکا در سال 2009 میلادی و ﭘیش‌بینی ادامه این روند تا سال 2010 انتظار می‌رود فروش خودرو به کمتر از 10‌میلیون دستگاه برسد.

با توجه به رشد تقاضای خودرو در چین و افزایش فروش، خودروسازان چین به دنبال ورود به بازارهای خارجی هستند. مطالعات نشان می‌دهد شرکت‌های خودروسازی چین مذاکراتی با شرکت‌های بزرگ فورد، فولکس واگن و برخی دیگر از شرکت‌های خودروسازی انجام داده‌اند تا به موجب آن تولیدات شركت خود را وارد بازارهای اروپايی و آمریکایی کنند. کارشناسان صنعت خودرو دلیل مشارکت چین با خودروسازان اروﭘایی برای ورود به بازار های غربی را عدم تطابق استانداردهای تولیدات چین با استانداردهای بازار کشورهای غربی می‌دانند و بر این باورند در اولین گام همراهی آنها با شرکت‌های غربی ضروری است.

© مونا مشهدی رجبی – دنیای اقتصاد

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: