تندر 90 به دنبال نقدينگی
مشكلات توليد تندر 90 ظاهراً تمام شدنی نيست به طوری كه توليد اين خودرو از دی ماه سال گذشته در دو شركت ايران خودرو و پارس خودرو به دليل كمبود قطعه با مشكل مواجه شده، اين در حالی است كه شركت پارسخودرو در اين زمينه با مشكلات بيشتری روبهرو است، به طوری كه هم اكنون توليد اين خودرو در شركت مذكور به كندی پيش می رود.
مشكلات به وجود آمده در توليد اين خودرو از سوی مديرعامل شركت رنو پارس نيز تائيد شده به طوری كه ميشل كربل مديرعامل شركت رنو پارس روز گذشته در گفتوگو با برخی خبرگزاریها توليد تندر 90 را وابسته به برخی از قطعات وارداتی دانسته كه واردات اين قطعات تحت تاثير بحران اقتصادی جهان و شرايط حاكم بر صنعت خودروسازی قرار گرفته است. ظاهراً عدم پرداخت مطالبات شركت رنو پارس از سوی شركای ايرانی نيز موجب شده تا اين شركت در مقابل شركای اروپايی خود با كمبود نقدينگی مواجه شود و اين مشكل به طور مستقيم بر خريد قطعه از شركاء اروپايی تاثير گذاشته و موجب شده تا واردات قطعه كاهش يابد.
به طوری كه عدم تامين قطعات تندر 90 در اواخر سال گذشته بيشتر شد توليد اين خودرو در اسفند 87 نسبت به مدت مشابه سال قبل كاهش چشمگيری داشته باشد براساس آمار اعلام شده از سوی سازمان گسترش و نوسازی صنايع ايران در اسفند 86 در مجموع دويستهزار و 343 دستگاه تندر 90 در دو شركت ايران خودرو و پارس خودرو توليد شده كه اين آمار در سال 87 به يكصد هزار و 509 دستگاه رسيده است. با توجه به گفته مديرعامل شركت رنو پارس و ادامه بحران مالی در دنيا پيشبينی میشود كه توليد تندر 90 در دو شركت خودروساز در سالجاری نسبت به سال گذشته كاهش بيشتری داشته باشد به گفته كربل اولويت اول شركت رنو به منظور فعاليت در ايران پرداخت بدهی به شركتهای اروپايی است؛ چرا كه با توجه به اهميت موضوع بحران مالی كه دامنگير خودروسازان اروپايی شده حفظ نقدينگی از اهميت بسياری برخوردار است و برای افزايش نقدينگی نيز بايد مطالبات از سوی شركای ايرانی به اين شركت پرداخت شود.