خانه > اخبار داخلی > طرح فيات برای تبديل شدن به قدرت بزرگ خودروسازی جهان

طرح فيات برای تبديل شدن به قدرت بزرگ خودروسازی جهان

اگر مدير اجرايی شركت فيات ، سرجيو مارچيونی بتواند هدف خود را عملی كند، اين شركت در مسير تبديل شدن به يك قدرت بزرگ جهانی در زمينه اتومبيل سازی گام برمی دارد.

به گزارش روزنامه فايننشال تايمز ، مارچيونی قرار است در برلين با وزرای اقتصاد و امور خارجه ملاقات نمايد و راجع به پيشنهاد فيات به واحد آلمانی جنرال موتورز در اروپا يعنی اوپل، بحث و تبادل نظر نمايند.

فيات روز يكشنبه تأييد كرد كه درحال مذاكره براي خريد قسمت اعظم كارخانه اروپايی شركت جنرال موتورز می باشد. فيات در حال ارزيابی احتمال تبديل تجارت اتومبيل خود و تشكيل هسته مركزی يك شركت جديد می باشد.

جنرال موتورز همواره در تلاش بوده است سرمايه گذارانی براي داراييهای نه چندان پراهميت و بدون سود خود بيابد تا از فروپاشي آن جلوگيری كند. آلمان مشتاق است،از آينده شركت آدام اوپل كه هسته مركزی كارخانه اروپايی شركت GM است و 25 هزار نفر در چهار كارخانه آن در آلمان مشغول به كار هستند را حفظ كند.

گروه اتومبيل های فيات شامل فيات، آلفارومئو و فراری است. بعلاوه، فيات در حال تلاش برای دستيابی به اتومبيل سازی آمريكايی كرايسلر بدون افزايش نقدينگی می باشد.

شركت جديد اتومبيل سازی كه طبق ادعای فيات، 105 ميليارد دلار درآمد سالانه خواهد داشت، اين شركت اتومبيل سازی ايتاليايی را در بازارهايی مطرح خواهد كرد كه هيچ حضوري نداشتند يا حضور كمی داشتند يعنی آمريكای شمالی كه هميشه بزرگترين بازار جهانی بوده است.


اريك مركل، تحليل گر مستقل صنعت اتومبيل در گراندرپيدز، ميك، مي گويد: «من گمان می كنم آنها در حال تبديل شدن به يك قدرت جهانی هستند. چه كسي فكر می كرد چنين اتفاقي رخ دهد؟ به نظر می رسد آنها در خريدهای خود ولخرجی می كنند و به دنبال داراييهای ارزان قيمت و بحران زده مثل كرايسلر و اوپل هستند.»

هرچند فيات تنها خواهان اوپل نيست. هفته گذشته شركت كانادايی سازنده قطعات اتومبيل، ماگنااينترنشنال (Magna International Inc) به وزير اقتصاد آلمان، كارل ـ تئودور زو گوتنبرگ پيشنهادی نمود كه وی آن را «فرضيه دشوار برای قراردادی با اوپل» خواند.

دولت آلمان گفته است كمك دولتی مستقيم را پيش بينی نمی كند ولي می تواند با تضمين وام به يك سرمايه گذار براي اوپل كمك كند. معامله كرايسلر كه بايد هنوز هم از طرف دادگاه ورشكستگی آمريكا تأييد شود، به جای اجازه دستيابی كراسيلر به تكنولوژي موتور اتومبيل كوچك فيات است. اتومبيل ها و كاميون های كرايسلر نيز از طرف فيات در شبكه توزيع جهانی به فروش خواهند رسيد. به گفته مركل اين معاملات فيات را به يك مهره جهانی تبديل خواهد كرد ولی اين احتمالاً براي اتومبيل سازی ايتاليايی كه با دستيابی به اين داراييها بيش از حد معمول دارايی خواهد داشت ، بهترين گزينه نخواهد بود.

مركل گفت: «اگر بخواهيم نسبتاً صادق باشيم، اين معاملات بسيار زياد است. وقتی به كرايسلر می نگريد، اين كار آنها را به يك اتومبيل سازی بسيار بزرگ تبديل خواهد نمود ولي ما ديده ايم كه بزرگی هميشه نشانه موفقيت نبوده است. مركل گفت: « سالها طول خواهد كشيد تا فيات از طريق طرح جهانی شدن، عمليات مهندسی و ساخت به كرايسلر و GM برسد.

GM اروپا همچنين شامل كمپانی بريتانيايی واكس هال و اتومبيل سازي سوئدی سئاب می باشد. هرچند سئاب در اين معاملات وارد نخواهد شد. اين كمپانی تحت قوانين سوئد مجدداً سازماندهی خواهد شد و احتمالاً از بقيه بخش های اروپايی GM جدا خواهد شد. سئاب از ابراز نظر راجع اينكه آيا فيات يكي از 10 شركت كننده در مزايده كه تمايل جدی به اتومبيل GM سوئدی دارند خواهد بود يا نه،خودداری كرد.

سخنگوی سئاب، گانيلو گوستاوز گفت مرحله فروش طبق برنامه پيش می رود و انتظار می رود قبل از پايان ژوئن، معامله ای به امضاء طرفين برسد. وی گفت: «ما هم اكنون به مرحله ای وارد می شويم كه تعداد مزايده كاران علاقمند را كاهش می دهيم. حدود 10 مزايده كار جدی تر وجود دارند كه مذاكرات بيشتری با آنها داشته ايم و اطلاعات بيشتری رد و بدل كرده ايم»

مركل گفت: GM همچنين اتومبيل های كوچك شورلت در اروپا را نيز توليد كرده و به فروش می رساند كه در كره جنوبي توسط واحد دوو اين كمپانی طراحي شده است و احتمال فروش آن بسيار كم است چون تنها جای پای باقيمانده GM در اروپا خواهد بود.

جنرال موتورز همواره تلاش كرده است سرمايه گذارانی براي داراييهای بي اهميت و بدون سود خود به عنوان بخشي از بازسازی خود بيابد كه براي آن 15.4 ميليارد دلار از دولت آمريكا براي اجتناب از فروپاشی، كمك دريافت كرده است.

اوپل اعلام كرد ، به 3/4 ميليارد دلار برای رهايی از بحران اقتصادی نياز دارد. دولت آلمان گفته است كمك مستقيم دولتی را پيش بينی نمی كند. صدراعظم آلمان، آنگلامركل پيشنهاد نموده كه دولت می تواند به يك سرمايه گذار در شركت اوپل، با تضمين وام، كمك كند.

فيات گفت كه طی چند هفته آينده، مارچيونی بدنبال ارزيابی ادامه حيات در صورت ادغام فعاليتهای اتومبيل های گروه فيات شامل تمايل به خريد كرايسلر و جنرال موتورز اروپا و تبديل آنها به يك كمپاني خواهد بود.

به عنوان بخشی از اين مرحله، اين گروه ساختارهای متعددی را شامل پتانسيل توقف اتومبيلهای گروه فيات و راه اندازي كمپانی جديد آينده كه آن فعاليتها را با فعاليتهای جنرال موتورز اروپا درهم ادغام مي كند، ارزيابی خواهد كرد.

در مصاحبه اي با كوريودلاسرا در روز يكشنبه، رئيس شركت فيات، لوكا كوردرو دي مونتز مولو، اوپل جنرال موتورز را يك شريك ايده آل خواند و ادغام احتمالی آن با فيات را يك «موقعيت فوق العاده» ناميد.

در همين حال، فيات با داشتن كرايسلر ،خود را به جلو مي راند. كرايسلر بدنبال فروش همه داراييهای خود به فيات می باشد ولی بايد تأييد آن را از دادگاه ورشكستگي نيويورك بگيرد.

© منبع خبر

  1. ramtin
    2009/05/13 در 19:46

    fiat ba inke mahsolate khobe toled va eraye nemekone ama ba seyasathaye marcheyone dar kenare gholhaye ke dar italia larze bar andame jahane khodro meandazand mesle lamborgine masarate ferare alfareromeo va va va khob sare pa estade akharen seyasate in sherkat foroshe 50 50 bod yane alan ye fiat bekhared neme az polesh ro beden 2sale dige albagheshro.akharen khabar ham inke cheraysler ro khared.bayad be marcheeyone va gorohesh goft ssssssssalot

  1. No trackbacks yet.
دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: