خانه > اخبار داخلی > همه چیز درباره رانا از زبان مدیر این پروژه

همه چیز درباره رانا از زبان مدیر این پروژه

پس از گذشت چند هفته‌ از رونمايی خودروهای جديد از سوی خودروسازان داخلی اظهارنظرهای مختلفی در خصوص كيفيت و استانداردهای زيست محيطي آن می‌شود و اين در حالی است كه اين خودروها شرايط توليد آزمايشی خود را سپری می‌كنند.

runna02

اين اتفاق سال گذشته برای مينياتور شركت سايپا رخ داد و امسال نيز برای رانا از ايران‌خودرو؛ دو محصولی كه هنوز عرضه نشده‌اند.

طبق روال مرسوم چند هفته پيش از اقدام برای شماره‌گذاری، مجوزهای مربوط به سازمان استاندارد و محيط زيست ارائه می‌شود و پس از آن است كه تاييد يا عدم تاييد آن مشخص می‌شود، بنابراين اظهارنظر تا پيش از ارائه مدارك آن هم از سوی مقامات عالی‌رتبه‌ جای تعجب دارد.

حال جای سوال است كه از سوی رييس پليس راهور ناجا اعلام مي‌شود كه «با وجود شركت در مراسم رونمايی از خودرو رانا، اما پس از خروج از اين مراسم به دليل نداشتن مجوز محيط زيست اجازه شماره‌گذاری حتی يك دستگاه از اين خودرو را نيز ندادم و تا زمان دريافت اين مجوز، اجازه شماره‌گذاری نمی‌دهم.»

در اين زمينه مدير پروژه رانا نيز از مسوولان خواست تا پيش از رسيدن پروژه به مرحله اخذ مجوزها و ارائه درخواست از آن‌ها که يکی از فعاليت‌های برنامه‌ريزی شده است، در اظهار نظر راجع به محصول و ارائه مجوزهای لازم كمی صبر پيشه كنند؛ چرا كه اين كار بر اساس يك روال تدريجی طی خواهد شد.

محمدی در اين باره می‌گويد: «در شركتی مثل پژو 11 هفته قبل از اين‌كه خودرو به بازار عرضه شود، با ارائه مدارک و مستندات لازم به سازمان‌های ذيربط درخواست مجوزهای لازم انجام می‌شود؛ در ايران نيز با يك زمان مشابه اين كار انجام می‌شود. آنچه که مشخص است قبل از شماره گذاری خودرو کليه تائيدها از خودروساز دريافت می‌شود.»

حتی وی معتقد است كه رانا دارای استانداردهای زيست محيطی جلوتر از استانداردهای داخلی است.

طبق گفته مدير اين پروژه قرار است كه اين خودرو تابستان سال آينده عرضه شود. قيمتی نيز كه برای مدل پايه آن در نظر گرفته شده نيز حدود 10.5 ميليون تومان است.

گفت‌وگو كامل خبرنگار ايسنا با مدير پروژه رانا در ادامه می‌آيد:

سریعترین و ساده ترین راه دانلود برای کاربران ایرانی

آقای محمدی چرا در ايران فاصله زمان رونمايی تا عرضه خودرو زياد است؟

اين كار به اين دليل انجام می‌شود كه مردم در جريان پيشرفت صنعت خودرو قرار گيرند و همچنين از خودروهای آينده بازار ايران مطلع شوند. خودروسازان بزرگ دنيا نيز زمان رونمايی تا عرضه تجاری محصولشان چيزی حدود 6 تا 7 ماه است و رونمايی در نمايشگاه‌های خاصی انجام می‌شود كه محصول شناخته شود.

به بحث اظهارنظرهای پليس راجع به غير استاندارد بودن خودروهای داخلی بپردازيم. به محض رونمايی از خودرويی از سوی خودروسازان داخلی، نهادهای مختلف اظهارنظرهای مختلفی راجع به غير استاندارد بودن خودرو می‌كنند. به نظر شما دليل آن چيست؟

فرهنگ طراحی و توسعه محصول بايد در داخل جا بيافتد. شايد اين موضوع به دليل جديد بودن اين نوع فعايت‌های طراحی و صنعتی در ايران است، وگرنه اين فرهنگ در كشورهای اروپايی نهادينه شده است. به عنوان نمونه پورشه اعلام مي‌كند كه سال آينده محصول را ارائه می‌كند و هيچ نهادی اعلام نمی‌كند كه خودرو جديد مجوز محيط زيست دارد يا نه؛ زيرا سازمان‌های ذيربط و خودروسازان آن کشورها زمان دقيق درخواست و صدور چنين مجوزهايی را به صورت هماهنگ نهادينه کرده‌اند. درخواستی كه از مقام‌های مسوول داريم، اين است كه تا پيش از رسيدن پروژه به مرحله دريافت مجوزها و ارائه درخواست برای آن‌ها که يکی از فعاليت‌هاي برنامه‌ريزی شده است، در اظهار نظر راجع به محصول و ارائه مجوزهای لازم كمی صبر پيشه كنند.

كار پروژه در چه مرحله‌ای است؟

در حال حاضر در انتهای فاز طراحی و درگير صنعتی‌سازی پروژه هستيم. گفتنی است که در انتهای اين فاز کليه تست‌های مورد نياز جهت اخذ مجوز انجام خواهد و سپس مدارک لازم به ارگان‌های ذيربط برای اخذ تائيديه ارائه خواهد شد.

روند درخواست مجوز در شركت‌های خودروساز ديگر جهان به چه صورت است؛ در ايران چطور؟

در شركتی مثل پژو 11 هفته پيش از ‌آن‌كه خودرو به بازار عرضه شود، با ارائه مدارک و مستندات لازم به سازمان‌های ذيربط درخواست مجوزهای لازم داده می‌شود؛ در ايران نيز با يك زمان مشابه اين كار انجام می‌شود. آنچه که مشخص است، قبل از شماره‌گذاری خودرو کليه تائيدها از مراجع دريافت می‌شود.

نگران عدم تاييد استانداردهای رانا نيستيد؟

در اين زمينه اصلا نگرانی نداريم، چرا كه در زمان مناسب نتايج نمونه، تست و مجوزهای لازم ارائه خواهد شد. وقتي كه می‌توانيم استانداردهای اتحاديه اروپا را دريافت كنيم، ديگر نگرانی از استانداردهای ايران نداريم. هدف‌گذاری اين محصول خيلی بالاتر از استانداردهای ايران است؛ حتی اگر کيفيت بنزين داخلی متناسب با نياز استاندارد يورو 5 باشد، می‌توانيم محصول با استاندارد آلايندگی يورو 5 نيز در داخل کشورعرضه كنيم.

پس آيا بنزين موجود، شما را با مشكل روبه‌رو نخواهد كرد؟

موتور بر اساس كيفيت بنزين و استانداردهای آلايندگي كشورهای مختلف كاليبراسيون متفاوت دارد. برای بازارهايی كه زمينه مناسبی داشته باشند، با استاندارد يورو 5 محصول را عرضه می‌كنيم. برای داخل کشور نيز در صورت تامين بنزين با سطح کيفيت مناسب، محصول را با استاندارد يورو 4 عرضه می‌كنيم. بر اساس مصوبه هيات وزيران، در صورت وجود بنزين مناسب، استاندارد يورو 4 از سال ديگر برای خودروهای جديد اجباری می‌شود.

از استانداردهای ايمنی محصول گويا استاندارد تست تصادف با عابر پياده نيز براي آن در نظر گرفته شده است؟

همين طور است از سال 2011 اين استاندارد در اروپا اجرايی می‌شود تا عابر هنگام برخورد با خودرو كمترين آسيب را ببيند. البته رانا به لحاظ ايمنی در سطح بالايی است، ضمن اين‌که استانداردهای ايمنی داخلی نيز بر پايه استانداردهای اروپاست.

محصول چه زمانی عرضه خواهد شد و تاكنون چه تعداد از اين خودرو توليد شده است؟

زمان عرضه آن احتمالاً در تابستان سال آينده خواهد بود. البته خودروهای پيش توليد برای تست‌های لازم و اخذ گواهی‌نامه‌های مختلف به موسسات معتبر برای صدور مجوز در زمانی زودتر از موعد مذکور ارائه می‌شوند.

خودروهای توليدی‌تان برای تست نهايی را در اختيار سازمان محيط زيست و استاندارد نيز قرار می‌دهيد؟

قطعاً اين خودروها در زمان لازم پيش از ارائه به بازار و توليد انبوه در اختيار سازمان‌های فوق برای تست‌های لازم قرار می‌گيرند.

از قرار معلوم مينياتور زودتر از رانا عرضه می‌شود. آيا نگران اين نيستيد كه بازار محصولاتمان با توجه به رنج قيمتی مشابه تهديد شود؟

رانا محصولی متفاوت با مينياتور است. ما با توجه به ظاهر منحصر به فرد، مشخصات فنی و امکانات اين محصول به آينده آن بسيار خوش‌بين هستيم. البته اين بازار است كه در نهايت تعيين كننده‌ است.

حتی فكر نمي‌كنيد رقيبی براي سمند باشد؟

اين خودرو با سمند در يك كلاس نيست و ايران خودرو برای خودش يك سبد محصول در نظر مي‌گيرد و بايد توجه داشت كه فروش هيچ محصولی با مشكل مواجه نخواهد شد، چرا كه بازارسنجی‌های مربوطه قبلاً انجام شده است.

آيا پيش‌بينی‌های اوليه برای زمان عرضه محصول در تابستان بود؟ چرا كه مديرعامل سابق صحبت‌های ديگری در اين خصوص كرده بود.

پيش‌بينی‌های اوليه براي اوايل سال 1389 بود، ولي در ادامه بحث ترمز ABS و پاره‌ای بهبودهای ديگر نيز به آن اضافه شد و زمان را كمی تغيير داد. ضمن اين‌که آغاز پيش توليد همچنان اوايل سال آينده خواهد بود و زمان عرضه به بازار تابستان 1389 پيش‌بينی شده است.

قيمت پايه 10.5 ميليون تومانی كه برای رانا ارائه شده، برای اين خودرو با چه امكاناتی است؟

اين خودرو درمدل پايه با امكانات فرمان هيدروليك، كولر، شيشه‌هاي برقی، ايربگ (كيسه ايمني هوا) راننده و ترمز ABS عرضه می‌شود. با توجه به اين‌که قيمت 10.5 ميليون تومان برای محصول پايه بدون ABS پيش‌بينی شده بود، در حال حاضر مشغول بررسی اثر قيمتی اضافه شدن اين آپشن (امكانات سفارشی) به مدل پايه هستيم.

مدل لوكس آن چطور؟

در مدل دوم علاوه بر امكانات ياد شده براي مدل پايه، شيشه‌هاي عقب نيز برقی است؛ ايربگ برای راننده و سرنشين تعبيه شده و ظاهر خودرو كمی متفاوت‌تر است. همچنين از سيستم ESP كه سيستم پايداري خودرو در مانورها نيز هست به عنوان آپشن استفاده خواهد شد. قيمت آن نيز حدود 2.5 تا سه ميليون تومان بالاتر خواهد بود.

گزينه اصلی موتور برای اين خودرو كدام‌ها هستند؟

استفاده از موتور 1600 بنزينی و موتور ملی EF در حال بررسی است. موتور EF استاندارد آلايندگی يورو 4 را پاس می‌كند و قابليت پاس كردن يورو 5 را نيز دارد.

سطح همكاری با شركت‌هاي خارجی در اين پروژه چگونه بود؟

در پروژه رانا از شركت‌های مختلف مشاوره گرفتيم، ولي وقتی وارد فاز طراحی شديم، ديگر خودمان كار را در دست گرفتيم و هركجا لازم باشد مشاوره از مراكز مختلف می‌گيريم و از مراكز معتبر تست‌های دنيا نيز استفاده خواهيم كرد.

برنامه توليد سال آينده چقدر است؟

ما از زمان عرضه محصول، آمادگی افزايش تيراژ توليد را خواهيم داشت، ولی چگونگی آن بستگی به شرايط بازار نيز دارد.

خط اصلی توليد چطور؟ بحث‌هايی مبنی بر توليد رانا در سايت تبريز نيز می‌شد؟

توليد اين خودرو در سايت مركزی خواهد بود. البته سعی می‌كنيم خط جديدی اضافه نكنيم و در اين خصوص از سرمايه‌گذاری‌های قبلی استفاده كنيم.

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: