خانه > اخبار خارجی > غول‌های خودروسازی جهان در سال 2008

غول‌های خودروسازی جهان در سال 2008

انجمن جهاني خودروسازان، تويوتا موتور را به عنوان بزرگترين شركت خودروسازي جهان در سال 2008 ميلادي معرفي كرد.

 

بر اساس فهرستي كه انجمن جهاني خودروسازان منتشر كرده است، شركت تويوتا موتور ژاپن در بين 50 شركت بزرگ خودروسازي در سراسر جهان با توليد 9 ميليون و 237 هزار و 780 دستگاه خودرو عنوان بزرگترين شركت خودروسازي جهان را از آن كرده است.

 

بعد از تويوتا، رقيب هميشگي و البته اخيرا ورشكسته شده اين شركت يعني جنرال موتورز قرار گرفته است. بر اين اساس جنرال موتورز در سال 2008 ميلادي با توليد 8 ميليون و 282 هزار و 802 دستگاه خودرو لقب دومين خودروساز بزرگ جهان را به‌دست آورد.

 

بعد از ژاپن و آمريكا نيز عنوان سومين شركت بزرگ خودروسازي جهان به آلماني‌ها رسيد. به اين ترتيب شركت خودروسازي فولكس واگن در سال گذشته ميلادي 6 ميليون و 437 هزار و 414 دستگاه خودرو توليد كرد و عنوان سومين شركت بزرگ خودروسازي جهان را كسب كرد.

 

اما در مكان چهارم اين رده‌بندي شركت فورد جاي گرفته است. بر اساس آمار انجمن جهاني خودروسازان اين شركت در سال گذشته ميلادي موفق به توليد 5 ميليون و 407 هزار دستگاه خودرو شد.

 

هوندا ژاپن نيز با توليد 3 ميليون و 912 هزار و 700 دستگاه خودرو در سال 2008 توانست رتبه پنجم را بدست آورد.

 

نيسان ديگر خودروسازان ژاپني نيز با توليد 3 ميليون و 395 هزار و 65 دستگاه ششم شد.

 

پژو سيتروئن نيز به عنوان بزرگترين شركت خودروسازي فرانسه با توليد 3 ميليون و 325 هزار و 407 دستگاه عنوان هفتم را به خود اختصاص داد.

 

هيونداي كره‌جنوبي با توليد 2 ميليون و 777 هزار و 137 دستگاه هشتم شد.

 

همچنين شركت سوزوكي با توليد 2 ميليون و 623 هزار و 567 دستگاه خودرو در سال گذشته ميلادي عنوان نهمين خودروساز بزرگ جهان را بدست آورد.

 

فيات نيز كه در سال جاري ميلادي سياست خريد شركت‌هاي خودروسازي بحران‌زده جهان را در پيش گرفته است، موفق شد در سال گذشته 2 ميليون و 524 هزار و 325 دستگاه خودرو توليد كرده و دهمين خودروساز بزرگ جهان شود. اگرچه فيات نتوانست مانع افت شديد 20 درصدي توليد خودرو در ايتاليا شود. افتي كه باعث شد ايتاليا از نظر توليد خودرو پايين‌تر از كشورهايي مانند ايران و تركيه در سال 2008 ميلادي قرار گيرد.

 

  • ژاپن پيشتاز بدون رقيب

 

اما نگاهي به اسامي 20 شركت بزرگ خودروسازي جهان نشان مي‌دهد كه ژاپن بيشترين نماينده را در بين اين رده‌بندي داراست. طبيعي هم به نظر مي‌رسد؛ چرا كه اين كشور بزرگترين خودروساز جهان در سال گذشته ميلادي بوده است.

 

بر اين اساس ژاپن در ميان 20 شركت بزرگ خودروسازي جهان صاحب شش نماينده بوده و پس از اين كشور نيز كشورهاي آمريكا و آلمان با سه نماينده، كره‌جنوبي و فرانسه با دو نماينده و ايتاليا، روسيه،‌ هند و چين هر يك با يك نماينده در رده‌هاي بعدي قرار گرفته‌اند.

 

در زير اسامي 20 شركت بزرگ توليدكننده خودرو در جهان در سال 2008 ميلادي آمده است:

 

1 – تويوتا (ژاپن) جهان با توليد 9 ميليون و 237 هزار و 780 دستگاه

 

2 – جنرال موتورز (آمريكا) با توليد 8 ميليون و 282 هزار و 802 دستگاه

 

3 – فولكس واگن (آلمان) با توليد 6 ميليون و 437 هزار و 414 دستگاه

 

4 – فورد (آمريكا) با توليد 5 ميليون و 407 هزار دستگاه

 

5 – هوندا (ژاپن) با توليد 3 ميليون و 912 هزار و 700 دستگاه

 

6 – نيسان (ژاپن) با توليد 3 ميليون و 395 هزار و 65 دستگاه

 

7 – پژو سيتروئن (فرانسه) با توليد 3 ميليون و 325 هزار و 407 دستگاه

 

8 – هيونداي (كره‌جنوبي) با توليد 2 ميليون و 777 هزار و 137 دستگاه

 

9 – سوزوكي (ژاپن) با توليد 2 ميليون و 623 هزار و 567 دستگاه

 

10 – فيات (ايتاليا) با توليد 2 ميليون و 524 هزار و 325 دستگاه

 

11 – رنو (فرانسه) با توليد 2 ميليون و 417 هزار و 351 دستگاه

 

12 – دايملر (آلمان) با توليد 2 ميليون و 174 هزار و 299 دستگاه

 

13 – كرايسلر (آمريكا) با توليد يك ميليون و 893 هزار و 68 دستگاه

 

14 – بي‌ام‌و (آلمان) با توليد يك ميليون و 439 هزار و 918 دستگاه

 

15 – كيا (كره‌جنوبي) با توليد يك ميليون و 395 هزار و 324 دستگاه

 

16 – مزدا (ژاپن) با توليد يك ميليون و 349 هزار و 274 دستگاه

 

17 – ميتسوبيشي (ژاپن) با توليد يك ميليون و 309 هزار و 231 دستگاه

 

18 – اتوواز (روسيه) با توليد 801 هزار و 563 دستگاه

 

19 – تاتا (هند) با توليد 798 هزار و 265 دستگاه

 

20 – فاو (چين) با توليد 637 هزار و 720 دستگاه

 

برخي ديگر از شركت‌هاي بزرگ خودروسازي جهان همراه با رتبه آن‌ها نيز در زير آمده است:

 

ايسوزو ژاپن (22)، دانگ فنگ چين (24)، چري چين (26)، ولوو سوئد (28)، پروتون مالزي (36)، پورشه آلمان (43)، اسكانيا سوئد (46).

 

نكته‌اي كه بايد در اين ميان به آن اشاره كرده اين است كه تعدادي از شركت‌هاي حاضر در اين رده‌بندي با يكديگر اتحاد استراتژيك داشته و در برخي از رتبه‌بندي‌ها آمار توليد اين دسته از شركت‌ها را با هم در نظر مي‌گيرند كه از آن جمله مي‌توان به رنو و نيسان اشاره كرد.

 

در صورتي كه آمار توليد اتحادهاي استراتژيك را حساب كنيم، تغييراتي در رده‌بندي فوق ايجاد مي‌شود و به عنوان مثال توليد اتحاد رنو نيسان در سال گذشته ميلادي به حدود 5.8 ميليون دستگاه خواهد رسيد. همچنين اسكانيا جزو واحدهاي تابع فولكس‌واگن به شمار مي‌رود، اما در فهرست انجمن جهاني خودروسازان آمار توليد اين شركت به صورت جداگانه آمده است.

 

  • سايپا 22 و ايران خودرو 23

 

اما در حالي كه انجمن جهاني خودروسازان هيچ اشاره‌اي به رتبه شركت‌هاي خودروسازي ايران به ويژه ايران خودرو و سايپا در رده‌بندي خود نكرده است، در صورتي كه آمار سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران را بپذيريم، شركت‌هاي خودروسازي سايپا و ايران خودرو به ترتيب با توليد 609 هزار و 100 دستگاه و 569 هزار دستگاه انواع خودرو در سال گذشته ميلادي بعد از شركت خودروسازي فوجي كه رتبه 21 را در اختيار دارد، رتبه‌هاي 22 و 23 را رده‌بندي جهاني بدست آورده‌اند.

 

همچنين در قاره آسيا اين دو شركت به ترتيب رتبه‌هاي 12 و 13 را به خود اختصاص داده‌اند.

 

به نظر مي‌رسد داستان عدم عضويت دو شركت بزرگ ايران‌خودرو و سايپا در سازمان‌ها و انجمن‌هاي بين‌المللي همچنان ادامه داشته كه نمونه آن نيز آمار انجمن جهاني خودروسازان است كه در آن هيچ اشاره‌اي به شركت‌هاي ايراني نشده است.

 

اين در حاليست كه همواره از ايران خودرو و سايپا به عنوان بزرگترين خودروسازان خاورميانه يادشده و در همين حال اين شركت‌ها قصد دارند با شركت‌هاي مطرح خارجي وارد مشاركت و همكاري شوند.

 

شايد يكي از مشكلات مربوط به عدم عضويت خودروسازان ايراني در مجامع بين‌المللي مربوط به مشكلات آماري باشد كه در حال حاضر نيز باعث شده است كه هر از چند گاهي بين آمار توليد ارايه شده از سوي وزارت صنايع و معادن و سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران و آمار ارايه شده از سوي انجمن جهاني خودروسازان تناقض به وجود آيد.

© منبع خبر

Advertisements
دسته‌ها:اخبار خارجی
  1. مهراد
    2009/07/07 در 11:44

    مشکل اینجاس ، آمار ایران خودرو هم مثل احمدی نژاده 🙂
    به فرض هم که این طور نباشه ، اگر ایران خودرو عضو هم بود ، فکر نمیکنم ساخت این خودرو های بدونه استاندارد ، مورد شمارش قرار میگرفت!!

  2. persia
    2009/07/11 در 07:43

    این حرفا چیه پروندش تو وزارت امور خارجه هست میتونین برین ببینین (شروع سکانس از ساعت 2 الی 4 بعد از نصف شب – تهیه بلیت رایگان نیست)

  3. 123
    2009/07/13 در 20:36

    2 تا بلیط واسه من کنار بزار

  4. غضنفــــــــــــــــــــــر
    2009/07/14 در 08:49

    من ماشينهاي ايران خودرو رو،واقعاقبول دارم،آخه منحصربفردند،توپــــــــــــــــــــــــــــــن تـــــــــــــــــــــــــوپ…….

  1. No trackbacks yet.
دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: