خانه > اخبار داخلی > رانا توليد می شود اما نه با 10 ميليون تومان

رانا توليد می شود اما نه با 10 ميليون تومان

قائم مقام مديرعامل ايران خودرو با اشاره به اتمام بررسيهای مربوط به توجيه‌پذيری توليد رانا به عنوان سومين خودروی ملی كشور گفت: توليد اين خودرو با هدف‌گذاری قيمتی انجام شده امكان‌پذير نيست و توجيه اقتصادی ندارد.

runna10

مير جواد سليمانی اظهار داشت: قيمت تمام شده قطعات و هزينه توليد رانا بيشتر از هدف ‌گذاری اوليه انجام شده در مورد قيمت اين خودرو است و نمی‌توان رانا را در محدوده قيمتي 10 تا ده و نيم ميليون تومان عرضه كرد.

وی با بيان اينكه نتيجه بررسيهای مربوط به توجيه‌پذيری توليد رانا به هيات مديره ايران خودرو ارائه شده است، افزود: بايد ببينيم توليد رانا با قيمتی بالاتر از رقم اوليه امكان‌پذير است يا خير و آيا بازار اين خودرو را با قيمتي بالاتر از هدف‌گذاری اوليه مي‌پذيرد يا خير؟

سليمانی ادامه داد: اين مسئله با نظر نهايی اعضای هيات مديره ايران خودرو مشخص خواهد شد و بايد مطمئن شويم كه رانا با محصولات ديگر ايران خودرو رقابت نداشته باشد. وی در پاسخ به اين سوال كه ‌آيا توليد رانا با مطرح شدن بحث توليد خودروی چيني جايگزين پيكان، منتفي شده است يا خير؟ گفت: اينطور نيست و قيمت اين دو خودرو با يكديگر متفاوت است.

رانا به عنوان سومين برند ملي كشور پس از سمند و مينياتور مطرح شد، خودرويی مردمي با قيمت 10 تا 10.5 ميليون تومان كه در اواخر دوران مديريت منطقی در ايران خودرو رونمايي و قرار شد اواخر سال جاری يا اوايل سال آينده به توليد انبوه برسد.

اما در تير امسال قائم مقام محصول و كيفيت ايران خودرو با اشاره به بررسی دو ماهه توجيه اقتصادی و فنی توليد رانا اعلام كرد: در صورتی كه توليد اين خودرو صرفه اقتصادی داشته باشد در برنامه توليد ايران خودرو قرار خواهد گرفت.

اين در حالی بود كه اواخر مردادماه مديركل صنايع ماشين‌سازی و نيرو محركه وزارت صنايع درباره توليد رانا گفته بود: رانا حتماً توليد می‌شود و توليد اين خودرو در برنامه ايران خودرو قرار گرفته است. محسن صالحی نيا گفته بود: مقدمات خط توليد و مونتاژ رانا از اواخر امسال فراهم خواهد شد تا در سالهای آينده شاهد توليد آن در كشور باشيم.

قرار بود رانا 22 بهمن سال گذشته رونمايی شود اما اين كار انجام نشد و به 17 اسفند ماه موكول شد، در نهايت نيز معرفي رانا در سال 87 اتفاق نيفتاد و بالاخره اين خودرو 29 فروردين امسال به عنوان يك خودروی مردمی با حضور محرابيان وزير صنايع، مصري وزير رفاه و مديران صنعت خودروسازي كشور رونمايی شد.

رانا اولين خودروی ايرانی در تطابق با الزامات استاندارد محافظت از عابر پياده در هنگام تصادف است و همچنين اولين خودرويی است كه استانداردهای آلايندگی يورو 4 و 5 را اخذ می كند.

اين خودرو دركلاس C به عنوان يك خودروی صندوقدار تعريف شده و بر اساس برنامه ريزی انجام شده، قرار بود تيراژ نهايی توليد آن سالانه 150 هزار دستگاه باشد و 25 درصد تيراژ توليد اين خودرو نيز روانه بازارهای خارجی شود.

رانا با قيمت پايه 10 تا 10 و نيم ميليون تومان تعريف شده كه قيمت آن با برخورداري از تمام آپشن‌ها حدود 2 و نيم ميليون تومان بالاتر از قيمت پايه خواهد بود.

پيش بينی شده بود اين خودرو اواخر امسال يا اوايل سال آينده به توليد انبوه برسد و در سال آينده 20 تا 30 هزار دستگاه رانا در كشور توليد شود.

در حال حاضر مسئولان ايران خودرو موضوع توليد يك خودروی چينی به عنوان جايگزين پيكان را پيگيری مي‌كنند و قرار است اولين نمونه های اين خودرو طی ماه آينده برای بررسي بيشتر توسط مسئولان وزارت صنايع و اعضای هيات مديره ايران خودرو به كشور وارد شود.

© خبرگزاری فارس

کسب درآمد

Advertisements
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: