خانه > اخبار داخلی > سرنوشت مبهم مینیاتور سایپا

سرنوشت مبهم مینیاتور سایپا

با وجود گذشت حدود 8 ماه از موعد تحويل خودرو ملي سايپا (مينياتور) به مشتريان هنوز طلسم عرضه اين خودرو شكسته نشده و اظهارات كارشناسان در خصوص وجود اشكالاتي در طراحي اين خودرو و عدم انطباق برخي قطعات آن با يكديگر مسائل مربوط به توليد اين خودرو را وارد فاز جديدي كرده است.


به گزارش ايسنا ، گروه خودروسازي سايپا سال گذشته 12 هزار دستگاه از اين خودرو را به عنوان اولين خودرو ملي توليدي خود در سه مرحله پيش فروش كرد كه قرار بود حدود هشت هزار دستگاه (دو سري 4 هزار دستگاهي) از آن پاييز و زمستان سال گذشته و چهار هزار دستگاه نيز در بهار امسال تحويل مشتريان شود. با اين حال به دليل عدم توليد به موقع اين خودرو، حدود سه ماه پيش اين شركت در تماس با ثبت‌نام كنندگان به آنان پيشنهاد كرد که در صورت تمايل مي‌توانند به جاي اين خودرو، پرايد دريافت كنند!

البته اين كار در ايران تقريبا به نوعي رويه تبديل شده است. پيش از اين در مورد تندر90 نيز چنين اتفاقي رخ داده بود و بسياري مجبور شدند به جاي تندر از ساير محصولات ايران خودرو و سايپا خريداري كنند. البته اين موضوع نه فقط در شركت هاي نيمه دولتي بلكه حتي در شركت‌هاي خصوصي (به عنوان نمونه زاگرس خودرو) هم رخ داده است.

ولي داستان مينياتور به همين جا ختم نشد. به دنبال بازديد نوروزي مقام معظم رهبري از نمايشگاه توانمندي‌هاي صنعت خودرو در فروردين امسال، با انتقاد ايشان از انتخاب نام خارجي براي اين خودرو، شركت سايپا در فراخواني از تصميم خود براي تغيير نام اين خودرو خبر داد، ولي با اين وجود باز هم هيچ اشاره‌اي به زمان تحويل آن نكرد. اكنون اين سوال در اذهان وجود دارد كه سايپا 231 يا S81 (مينياتور) چه زماني به توليد انبوه رسيده و به مشتريان تحويل خواهد شد؟

در اين ميان برخي كارشناسان، مسائلي از قبيل عدم انطباق برخي از قطعات اين خودرو با يكديگر را مطرح كرده‌اند و از آن به عنوان عامل تاخير در توليد اين خودرو نام برده‌اند.

به گفته يك كارشناس خودرو، دليل اصلي در تاخير در توليد انبوه و عرضه اين خودرو در نوع طراحي و قالب سازي قطعات آن است و عدم انطباق برخي از قطعات آن با يكديگر به دليل مشكلات طراحي و قالب‌بندي از دلايل اصلي تاخير در توليد اين خودروست: «نادرست بودن برخي فرضيات طراحي اين خودرو موجب شد كه بعد از قالب سازي و راه‌اندازي خط توليد، به اصطلاح برخي قطعات آن با يكديگر ناهمخواني داشته باشند و همين مساله موجب شده كه قسمت اعظم وقت مديران اين پروژه به برطرف كردن و اصلاح اين اشكالات بگذرد.»

وي با بيان اين‌كه طراحي و ساخت دوباره قالب برخي قطعات هزينه‌هاي زيادي را به دنبال دارد، نسبت به راه‌اندازي خط توليد اين خودرو بر مبناي برخي محاسبات نادرست انتقاد مي‌كند: «شدت اين ايرادها به حدي بوده كه گروه صنعتي سايپا چند ماه پيش چند كارشناس كره‌يي را به استخدام درآورد كه به دنبال آن برخي از اين ايرادها برطرف شده است.»

اين كارشناس معتقد است كه تعجيل مديران سايپا براي راه‌اندازي خط توليد خودرو ملي‌اش در حدي بوده كه سايت كاشان را كه در اختيار شركت زامياد بوده و قرار بود در آنجا خودرو شوكا توليد شود را از اين شركت گرفته و به توليد اين خودرو جديد اختصاص دادند؛ آن هم در شرايطي كه پيش از آن يك بار شركت زامياد اين سايت را به عنوان خط توليد محصولات خود افتتاح كرده بود!

بسياري عقيده دارند كه طراحي و توليد نخستين خودرو ملي سايپا كه از اوايل دهه 80 آغاز شد، كاري درست و منطقي بوده است، ولي تبليغات گسترده اخير اين شركت و اقدام به پيش‌فروش خودرويي كه هنوز در خط توليد قرار نگرفته، از كارهايي است كه نمونه آن را در كمتر كشوري مي‌توان ديد.

به گفته كارشناسان، اطلاع رساني زودهنگام درباره توليد و تحويل خودرويي كه هنوز داراي برخي مشكلات در طراحي قطعات است، موجب شده كه خريداران اين خودرو از حدود هشت ماه قبل در انتظار خودرويي باشند كه هنوز به توليد نرسيده است.

در اين رابطه پيگيري‌هاي فراوان خبرنگار ايسنا براي گفت‌وگو با مديران سايپا و اطلاع از آخرين وضعيت توليد اين خودرو تاكنون بي‌نتيجه بوده است. گويا مسوولان اين شركت ترجيح مي‌دهند بدون اطلاع‌رساني، مسائل مربوط به اين خودرو را دنبال كنند.

به هر حال هنوز اطلاعات رسمي و موثقي در خصوص دلايل تاخير و زمان دقيق تحويل خودرو ملي سايپا اعلام نشده است.

با اين وجود وزير صنايع ومعادن به تازگي از راه‌اندازي سايت شركت سايپا در كاشان در اوايل ارديبهشت ماه خبر داده است؛ اكنون بايد ديد وعده مديرعامل اين شركت مبني بر تحويل قطعي اين خودرو تا پيش از تابستان امسال محقق مي‌شود؟

آموزش کامل تعمیرات پراید / آموزش کامل تعمیرات پژو 206

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: