خانه > اخبار داخلی > آغاز طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده از 20 شهریور

آغاز طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده از 20 شهریور

تا پایان سال 60 هزار تاکسی فرسوده در حال تردد در کشور نوسازی خواهند شد.

امير رجبي، قائم‌مقام معاونت نوسازي ناوگان ستاد حمل‌و‌نقل و مديريت مصرف سوخت كشور روز گذشته با اعلام این خبر اظهار داشت: از سال 85 تا كنون 48 هزار و 700 دستگاه تاكسي فرسوده در کشور نوسازی شده‌اند که با نوسازی 60 هزار تاکسی فرسوده تا پایان سال حجم خودروهای نوسازی شده به 100 هزار دستگاه خواهد رسید.

اظهارات قائم مقام معاونت نوسازي ناوگان ستاد حمل‌و‌نقل و مديريت مصرف سوخت كشور مبنی بر نوسازی 60 هزار تاکسی فرسوده تا پایان سال جاری در حالی است که این ستاد در مدت زمانی در حدود سه سال تنها موفق به نوسازی 48 هزار تاکسی فرسوده شده است که این امر نشان‌دهنده کندی در روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده است، با این حال رجبی در نشست خبری روز گذشته از برطرف شدن مشکلات برای اجرای طرح نوسازی خبر داد و اظهار امیدواری کرد که در سال جاری تاکسی‌های جایگزین به متقاضیان تحویل داده شود.

به گفته رجبي، بر اساس برنامه‌های جدید ستاد حمل‌و‌نقل و مدیریت مصرف سوخت سعی دارد تا طرح کلید به کلید را به منظور نوسازی تاکسی‌های فرسوده در دستور کار خود قرار دهد تا به این طریق مالکان تاکسی‌های فرسوده را نسبت به نوسازی خودروهای خود ترغیب کنند.

از سوی دیگر، قائم‌مقام معاونت نوسازي ناوگان ستاد حمل‌و‌نقل و مديريت مصرف سوخت كشور در نشست خبری که در این ستاد برگزار شد، سن فرسودگی تاکسی را براساس مصوبه سال 87، 10 سال اعلام کرد و از منع تردد تاکسی‌های فرسوده خبر داد.

در نظر گرفتن سن 10 سال برای تاکسی‌های فرسوده در حالی است که هم‌اکنون بیش از 62 هزار تاکسی فرسوده در کشور در حال تردد هستند که از این تعداد تاکسی فرسوده نیز 12 هزار دستگاه در تهران تردد می‌کنند.

تردد حجم بالای تاکسی‌های فرسوده در کشور در حالی است که قائم‌مقام معاونت نوسازي ناوگان ستاد حمل‌و‌نقل و مديريت مصرف سوخت كشور روز گذشته وعده نوسازی 60 هزار تاکسی فرسوده در سال جاری خبر داد.


طرح کلید به کلید برای نوسازی

افزون بر اين تاخیر در تحویل خودروهای جایگزین را می‌توان یکی از عمده مشکلات اجرای طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده دانست؛ چراکه مالکان تاکسی‌های فرسوده به دلیل تاخیر در زمان تحویل تاکسی جایگزین رغبتی برای حضور در این طرح از خود نشان ندهند.

قائم‌مقام معاونت نوسازي ناوگان ستاد حمل‌و‌نقل و مديريت مصرف سوخت كشور در پاسخ به اين پرسش كه براي برطرف كردن اين مشكل چه اقداماتي صورت گرفته است، مي‌گويد: سعي داريم تا تاكسي‌هاي جايگزين در كمترين زمان ممكن تحويل مالكان شود همچنين تلاش مي‌كنيم تا طرح كليد را براي تاكسي‌هاي فرسوده در كشوراجرا كنيم.

رجبی در پاسخ به این پرسش که تاکسی‌های جایگزین چه زمان تحویل متقاضیان داده خواهد شد نیز اظهار داشت: تاكسي‌هاي فرسوده از نيمه دوم سال جاری جايگزين خواهند شد.

به گفته رجبی، تاكسي‌هايي كه مشمول مرحله جديد جايگزيني تاكسي‌هاي فرسوده در سال 89 هستند بايد حتما داراي پلاك منطقه‌اي ايران با سريال «ت»، سن بالاي 10 سال يعني مدل‌هاي 1378 به قبل و سند قطعي و پروانه تاكسي به نام مالك باشند.

قائم‌مقام معاونت نوسازي ناوگان ستاد حمل‌و‌نقل و مديريت مصرف سوخت كشور با اشاره به اينكه تاكسي‌هايي كه مشمول طرح جايگزيني سال 89 مي شوند بايد با موتور روشن وارد مراكز اسقاط شوند، گفت: ثبت‌نام طرح از روز شنبه 20 شهريور ماه سال جاري آغاز مي‌شود.

برنامه نوسازی 60 هزار تاکسی فرسوده در حالی در دستور کار ستاد حمل‌و‌نقل و مدیریت مصرف سوخت قرار گرفته که طی سال‌های گذشته تامین تسهیلات بزرگ‌ترین مشکل برای اجرای طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده بوده است.

قائم‌مقام معاونت نوسازي ناوگان ستاد حمل‌و‌نقل و مديريت مصرف سوخت كشور در خصوص تسهیلات در نظر گرفته شده برای طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده اظهار داشت: برای اجرای این طرح در حدود 60 تسهيلات در نظر گرفته شده که از اين تعداد 45 هزار فقره وام توسط بانك صادرات و 15 هزار فقره وام توسط شركت‌هاي تعاوني تاكسيراني كشور تامين مي‌شود.

وي در خصوص تسهيلات ارائه شده در اين طرح گفت: بر اساس تمهيدات انديشيده شده، تسهيلات اين طرح بر اساس نوع خودرو و خودروي جايگزين وام‌هاي 50، 70 و يكصد ميليون ريالي با دوره بازپرداخت 5 ساله و نرخ سود 14 درصد خواهد بود.

با توجه به اظهارات قائم‌مقام معاونت نوسازي ناوگان ستاد حمل‌و‌نقل و مديريت مصرف سوخت كشور می‌توان گفت طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده در سال جاری بدون مشکل تسهیلات آغاز خواهد شد.

به گفته قائم‌مقام معاونت نوسازي ناوگان ستاد حمل‌و‌نقل و مديريت مصرف سوخت كشور علاوه بر تسهیلات بانکی ارزش گواهي اسقاط تاكسي‌هاي فرسوده نیز 30 ميليون ريال محاسبه می‌شود تا به این طریق مالکان خودروهای فرسوده ملزم به پرداخت رقم بالایی با عنوان مابه‌التفاوت نباشند.

رجبی در ادامه افزود: نرخ متناسب با نوع خودرو فرسوده و نوع خودروي جايگزين تغيير مي‌كند، اما براي مالكان آن دسته از تاكسي‌هاي فرسوده كه نخواهند از تسهيلات استفاده كرده و خودرو جايگزين را به صورت نقدي دريافت كنند، سقف تسهيلات همان 30 ميليون ريال در نظر گرفته مي‌شود.


حضور وارداتی‌ها در طرح نوسازی

علاوه بر مشکل تسهیلات نبود تنوع در تاکسی‌های تولیدی در کشور را می‌توان از دیگر مشکلات اجرای طرح نوسازی تاکسي‌های فرسوده دانست، مشکلی که به گفته برخی مسوولان با ورود خودروهای وارداتی برطرف خواهد شد؛ اما تاکنون در این خصوص اقدام اساسی صورت نگرفته است با این حال روز گذشته رجبی خبر از ورود تاکسی‌های وارداتی به طرح نوسازی ناوگان فرسوده داد و در این خصوص گفت: در طرح جايگزيني تاكسي‌هاي فرسوده سال 89 علاوه بر محصولات ايران‌خودرو و سايپا، محصولات ساير شركت‌ها مانند زاگرس‌خودرو و تعدادي از شركت‌هاي خارجي مانند تويوتا نيز ارائه خواهد شد. قائم‌مقام معاونت نوسازي ناوگان ستاد حمل‌و‌نقل و مديريت مصرف سوخت كشور با اشاره به مذاكرات انجام شده با شركت ايران‌خودرو گفت: شركت ايران‌خودرو متعهد شده قيمت تاكسي جايگزين از قيمت سواري معادل آن در بازار ارزان‌تر باشد.

وي در خصوص پرداخت يارانه كيت و مخزن تاكسي‌ها نيز گفت: اين يارانه تا پايان سال 88 پرداخت مي‌شد، اما در سال 89 به تصويب نرسيد و هم‌اكنون مالكان تاكسي‌هاي فرسوده بايد هزينه كيت و مخزن را شخصا پرداخت كنند، اما با مذاكرات صورت گرفته قرار شده اين هزينه معادل سال‌هاي گذشته از رانندگان دريافت شود.

© دنیای اقتصاد

Advertisements
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: