خانه > اخبار داخلی > مروری بر مهم‌ترين اخبار خودرويی هفته (26 شهریور 89)

مروری بر مهم‌ترين اخبار خودرويی هفته (26 شهریور 89)

توقف صادرات کیا به ایران

اظهارات سخنگوي شرکت کياموتورز کره جنوبي در خصوص توقف صادرات به ايران مهمترين خبر خودرويي هفته را رقم زد.

اواسط هفته گذشته سخنگوي شرکت کياموتورز با اعلام رسمي قطع صادرات اين كشور به ايران اظهار كرد: «‌ دولت كره‌ جنوبي در قبال ايران سياست‌هايي اتخاذ كرده و شركت ما نيز بخشي از اين تصميم دولت كره‌ جنوبي محسوب مي‌شود.»

پس از اين اظهارات كارشناسان اين اقدام را بيشتر سياسي دانسته و اظهار كردند اين اقدام تاثيري در وضعيت توليد پرفروش‌ترين برند كيا در ايران، یعنی «پرايد» نخواهد داشت.

به گفته كارشناسان، پرايد به ميزان بسيار زيادي داخلي‌سازي شده و قطع صادرات كيا تاثيري در توليد و قيمت اين خودرو نخواهد داشت.

با اين حال خودروهاي ديگري همچون ريو نيز با برند كياموتورز در ايران توليد مي‌شوند كه هنوز اثرات اين اتفاق بر توليد آن چندان مشخص نيست.

هوو باز هم خبرساز شد

اما در اين هفته كاميون‌هاي هوو باز هم خبرساز شدند. ماجرا دوباره از آن‌جا شدت گرفت كه پليس راهنمايي و رانندگي تردد اين كاميون‌ها را در شش محور مواصلاتي كشور ممنوع اعلام كرد. پس از آن مهدي يونسيان ـ ‌قائم مقام ايران خودرو ديزل ـ در گفت‌و‌گويي از اين مساله انتقاد كرده و اظهار كرد » اين اقدام موجب ايجاد مشكل در ارتزاق حدود بيش از 15 هزار خانواده در كشور خواهد شد».

به موازات چنين اتفاقاتي بود كه يك هووي ديگر اين‌بار در همدان حادثه‌ آفريد. پس از آن برخي مسئولان راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي و برخي مسئولان وزارت صنايع و معادن در جلسه‌اي وضعيت تردد كاميون‌هاي هوو در جاده‌هاي كشور را بررسي كردند.

هاشم يكه زارع ـ مديرعامل شركت ايران خودرو ديزل ـ در گفت‌و‌گويي پس از اين جلسه اظهار كرد راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي در خصوص ممنوعيت تردد كاميون‌هاي هوو اخبار خوشحال كننده‌اي را اعلام خواهد كرد، اما اين اتفاق نيافتاد و به موازات برخي خريداران كاميون‌هاي هوو در اعتراض به ممنوعيت تردد اين كاميون تجمعي اعتراضي برگزار كردند.

تصميم‌گيري‌ها در خصوص كاميون‌هاي هوو هنوز ادامه داشته و پايان آن نيز چندان مشخص نيست.

ايجاد يك نمايندگي خدمات پس از فروش به ازاي هر 4 هزار خودرو

در رويداد خودرويي ديگري در اين هفته جديدترين جلسه شوراي سياستگذاري خودرو در وزارت صنايع و معادن برگزار شد.

در اين جلسه گزارش عملكرد ايران خودرو و سايپا در زمينه ايجاد نمايندگي‌هاي خدمات پس از فروش ارائه و عنوان شد كه با توجه به روند فعلي، برنامه‌هاي تدوين شده در خصوص ايجاد يك تعميرگاه مجاز خدمات پس از فروش به ازاي هر 4 هزار دستگاه خودرو تا پايان امسال اجرايي خواهد شد.

وارادات قطعات بي‌كيفيت با تعرفه پايين‌تر

همچنين در هفته گذشته يكي از اعضاي انجمن قطعه‌سازان در خصوص دلايل واردات قطعات بي‌كيفيت از چين اعلام كرد: » سود عده‌اي در واردات قطعات بي‌كيفيت از چين براي در دست گرفتن بخشي از بازار1200ميليارد توماني قطعه است.»

به گفته محسن رزم‌خواه، به دليل مشكلات گمرك، برخي افراد قطعات را با تعرفه پايين‌تر از تعرفه واقعي وارد كرده و از قوانين مصوب در اين زمينه تخلف مي‌كنند.

در واقع ضعف قوانين و عدم اجراي درست آن‌ها مهمترين دليل رشد واردات قطعات بي‌كيفيت به كشور است.

اجباري شدن نصب كيسه ايمني هوا از ابتداي برنامه پنجم

در اين هفته دبير انجمن خودروسازان اعلام كرد: » امكان نصب كيسه ايمني هوا (ايربگ) روي خودروهاي داخلي تا پايان شهريورماه وجود ندارد.»

احمد نعمت بخش درباره مصوبه كميسيون زيربنايي دولت مبني بر اين‌كه تمام خودروهايي كه از اول مهر ماه توليد مي‌شوند بايد امكان نصب كيسه هوا را داشته باشند، گفت: طبق قانون، نصب كيسه هوا از ابتداي برنامه پنجم توسعه اجباري مي‌شود نه از ابتداي مهرماه.

به گفته وي، نصب كيسه ايمني هوا روي خودروها زمان‌بر است، بنابراين مصوبه هيات دولت به وزارت صنايع اختيار داده برنامه زمان‌بندي براي اين كار ارائه كند، اما وزارت صنايع هنوز برنامه را ابلاغ نكرده است.


© ایسنا

Advertisements
دسته‌ها:اخبار داخلی
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: