خانه > اخبار داخلی > مروری بر مهمترین خبرهای خودرویی هفته (2 مهر 89)

مروری بر مهمترین خبرهای خودرویی هفته (2 مهر 89)

رنوپارس از پروژه توليد تندر‌٩٠ حذف می‌شود

انتقاد شديد وزير صنايع و معادن از نقش شركت رنوپارس در پروژه توليد تندر90 مهمترين خبر خودرويي هفته گذشته را رقم زد.

به گزارش ايسنا ، ابتداي هفته، علي اكبر محرابيان – وزير صنايع و معادن – در نشست خبري خود از پيش بيني سه شرط براي ادامه توليد تندر90 خبر داده و در انتقادي ضمني از نقش رنوپارس در پروژه توليد تندر90 گفت: واسطه‌ها بايد از قرارداد تندر90 حذف شوند. در واقع ايران خودرو و پارس خودرو نمي‌پذيرند كه يك شركت بازرگاني در وسط كار قرار گرفته و از واسطه‌گري سود هنگفت دائمي ببرد.

اگر چه از حدود يك سال پيش انتقادات به نقش رنو پارس در پروژه توليد تندر90 افزايش يافته بود و چندي پيش نيز بحث حذف رنوپارس از اين قرارداد به طور جدي مطرح شد، ولي با اين حال اظهارات هفته پيش وزير صنايع و معادن شديدترين انتقاد رسمي به نقش اين شركت بوده است. انتقادي كه به نظر مي‌رسد با توجه به قدرت وزير در صنعت خودرو ايران، سرنوشت رنوپارس در پروژه توليد تندر90 را يكسره كرده و به تمام انتقادات پايان دهد.

محرابيان خود در اين زمينه خاطرنشان كرد:» شروط در نظر گرفته شده براي ادامه توليد تندر90 در حال تحقق بوده و پس از آن شاهد رشد توليد اين خودرو خواهيم بود».

منتفي شدن تمركز توليد تندر90

اما نشست خبري وزير صنايع و معادن در هفته گذشته اخبار مهم ديگري نيز براي صنعت خودرو ايران به همراه داشت.

محرابيان در اين نشست به طور رسمي به اخبار منتشر شده در خصوص تمركز توليد تندر90 پايان داد.

وي گفت: ادامه توليد اين خودرو در دو شركت ايران خودرو و پارس خودرو از جمله شروط براي توليد تندر90 است.

اظهارات وزير صنايع و معادن در حالي بود كه حدود دو ماه پيش اعلام شده بود كه توليد تندر90 به طور متمركز در پارس خودرو ادامه يافته و ايران خودرو از چرخه توليد اين خودرو حذف خواهد شد، اما مقاومت ايران خودرو در اين زمينه منتفي شدن تصميمات اتخاذ شده را به دنبال داشت.

عدم تامين اعتبارات مالي پروژه موتور ملي ديزل

همچنين در خبر ديگري در اين هفته مدير پروژه موتور ملي ديزل از عدم تامين اعتبارات مالي اين پروژه علي‌رغم وعده‌هاي داده شده گله كرد.

عليرضا اصلاني – مدير پروژه موتور ملي ديزل – در اين زمينه گفت: ‌ تامين مالي براي ادامه روند طراحي و توليد موتور ملي ديزل هنوز صورت نگرفته است.

به گفته وي اين در حالي است كه حدود يك ماه پيش در بازديد معاون رئيس جمهور صحبت‌هايي در خصوص تامين منابع مالي ادامه پروژه صورت گرفته بود.

در بازديد نسرين سلطان خواه – معاون علمي فناوري رييس جمهور – از مرکز تحقيقات موتور ايران خودرو، وي خواستار برپايي نشست‌هاي مشترک و انجام هماهنگي‌هاي لازم با وزارت نفت براي پيشبرد موتور ملي ديزل شده بود.

به گفته وي، وزارت نفت موظف شده در سال 1389 بخش‌هايي از منابع مالي خود را صرف پژوهش کند.

بي‌تاثير بودن توقف صادرات كيا بر توليدات سايپا

در خبر ديگري در اين هفته، معاون مهندسي و كيفيت سايپا، توقف صادرات كيا به ايران را در توليدات اين شركت بي تاثير دانست.

مرتضي شفيعي در اين زمينه گفت: توقف صادرات شركت كياموتورز تنها شامل خودرو مي‌شود، نه قطعات؛ و بر توليدات سايپا تاثيري ندارد.

به گفته وي، محصولات شركت سايپا كاملا مستقل از شركت كيا توليد مي‌شوند، اما برخي قطعه‌سازان قطعات مورد نياز سايپا را از منابع خارجي تامين مي‌كنند كه كره هم جزو همين منابع است.

حدود 10 روز پيش سخنگوي شركت كياموتورز كره جنوبي از توقف صادرات اين شركت به ايران خبر داده بود.

قطعات بي‌كيفيت وارد خطوط توليد كدام خودروساز مي‌شود؟

خبر مهم خودرويي ديگر در هفته گذشته مربوط به اظهارات يكي از پيشكسوتان صنعت قطعه‌سازي در خصوص چگونگي واردات و مصرف قطعات بي كيفيت چيني در ايران بود.

ايرج يزدان‌بخش در اين زمينه گفت: بايد بررسي شود قطعات بي‌كيفيت وارداتي به كشور در خطوط توليد كدام خودروسازان استفاده مي‌شود.

در حال حاضر قطعات بي‌كيفيت چيني به وفور وارد ايران مي‌شود. درصد كمي از اين قطعات وارد بازار لوازم يدكي شده و بخش اعظم آن وارد خطوط توليد خودروساز مي‌شود.

رنوپارس از پروژه توليد تندر‌٩٠ حذف مي‌شود
Advertisements
دسته‌ها:اخبار داخلی برچسب‌ها:
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: